درک نقش رنگ ها در طراحی سایت یک جنبه کلیدی برای ایجاد ساختاری هارمونی ست و نمی توان نقش رنگ ها را در ماندگاری کاربر در وب نادیده گرفت، در واقع نقش رنگ ها ی هارمونی در طراحی سایت یک مولفه کلیدی از تاثیرات روانشناختی یک طراحی بر روی کاربران و به ویژه می باشد. اثر زیبایی شناختی رنگ هاست که کاربر را در سایت نگه می دارد. اما  هارمونی رنگ ها چه نقشی در طراحی سایت و ux دارند.

نقش رنگ ها در طراحی سایت و ux

ایجاد یک پالت رنگی که به خوبی طراحی شده است می تواند یک طراحی وب را از ” خوب ” به ” عالی” ارتقا دهد. در حالی که پالت متوسط رنگی می تواند منجر به خسته شدن کاربر شود و حتی توانایی کاربر را در استفاده از یک سایت یا برنامه تحت تاثیر قرار دهد. نظریه روانشناسی رنگها کمی پیچیده است اما نمیتوان نقش رنگ ها را در طراحی سایت و نقش رنگ در سایت ux  را نادیده گرفت. استفاده از رنگها به خصوص در ux فراتر از ایجاد یک پالت رنگ است، دسترسی و اثرات روانی و حتی سایه های مختلف در همان رنگ نقش موثری در ایجاد ساختاری قابل قبول و مناسب دارد. هر طراحی می تواند به تدریج با استفاده بهتر از رنگ در طرح های خود (بدون نیاز به تجدید نظر در فرآیند پالت سازی) به یک آگاهی خلاقانه دست پیدا کند و این موضوع بر می گردد به دانش طراح و آگاهی او از نقش رنگ ها در طراحی سایت و آگاهی از مبانی روانشناسی رنگ. یکی از مبانی مهم و پرکاربرد تئوری رنگ یادگیری  ترکیب رنگ های غیر منتظره بیشتر، در طرح هاست.

 

ابزارهای انتخاب رنگ و نقش رنگ ها در طراحی سایت و ux

ابزار های مختلفی برای انتخاب رنگ وجود دارد وسایت های متعددی وجود دارد که به شما پالت ها و کد رنگ های متفاوتی می دهد. تئوری رنگ و اثرات روانشناختی آن بر روی کاربر یک موضوع پیچیده و اغلب ذهنی است اما جنبه های خاص و ویژه ای وجود دارد که می تواند در سطح جهانی راجع به نقش رنگ های در طراحی سایت و ux مطرح شود. مواردی از قبیل معانی مشترکی از رنگ های اصلی (اولیه، ثانویه، سوم)، پالت های رنگی سنتی و تغییرات فرهنگی در معنای رنگ، بسیار ساده هستند. نقاط تاثیر گذار و قدرتمندی برای یادگیری در مورد استفاده از رنگ در طراحی ux وجود دارد. ابزار ها برای محقق سازی معانی ظریفی در نقش رنگ ها در طراحی سایت ها کمک می کند که از آن جمله تاثیر عاطفی رنگ بر رابط کاربریست که نباید نادیده گرفته شود. برخی از رنگها مانند سیاه و سفید و خاکستری در هر طراحی ux (جهانی )و سایت ( که از طراحی رنگی خوبی برخوردار است ) ترکیب این رنگ ها می تواند تاثیر زیادی بر روی ادراک هر کاربر بگذارد.

 

روانشناسی رنگ در سایت و فرهنگ نقش رنگ ها در طراحی

یکی از موضوعات مهم که نباید طراحان آن را  نادیده بگیرند تفاوتهای فرهنگی و روانشناسی رنگ است. با عنوان مثال در فرهنگ غربی رنگ سفید نشان از خلوص، بی گناهی و امید معنا می دهد. اما در بخش هایی از آسیا، سفید رنگ بدبختی و مرگ و سوگواری است. برخی رنگها بدون توجه به فرهنگ (مثل رنگ نارنجی) مثبت تعبیر می شود در حالی که همانطور که گفته شد رنگی مثل سفید تعابیر مختلفی را در بر خواهد داشت این موضوع بین کشور های مختلف متفاوت است. اینجاست که فرهنگ نقش رنگ ها در طراحی سایت و ux را به چالش می کشد و مهم است که طراح پالت رنگی خود را براساس فرهنگ مخاطبش و احساس مخاطب( روانشناسی رنگ) برای محصول مورد نظر و یا وب سایت در نظر بگیرد. زمانی که محصولی برای مخاطبینی در سراسر جهان طراحی می شود یقینا باید بین رنگ ها و تصاویری که در فرهنگ های مختلف منفی قلمداد می شود تعادل ایجاد نمایید.

 

اصول استفاده از رنگ ها در طراحی سایت

اعتبار برند نقش کلیدی در ایجاد پالت رنگ دارد اما عامل مهمی نیست. موضوع اصلی رعایت اصول  استفاده از رنگ ها در طراحی سایت است. هنجار های صنعت هم تاثیر بسزایی در نقش رنگ ها در طراحی سایت و ux دارند، مهمترین اصل رنگ هایی که توسط رقبا مورد استفاده قرار می گیرد (استفاده از پالت رنگی تقریبا یکسان )ایجاد سردرگمی می کند و به مرور اثری از برند نخواهد ماند.

 

هارمونی رنگ در سایت و نقش رنگ ها در طراحی سایت و ux

ذهنیت، عواطف و عملکرد انسان در (ناخودآگاه ) تحت تاثیر رنگ ها قرار می گیرد و به همین دلیل است که به ابزاری تاثیر گذار و قدرتمند جهت جذب و جلب کاربر تبدیل شده است. شاید استفاده از رنگ های ux غیر متعارف یک شیوه عالی برای معرفی( جلب توجه به ) نام یک برند باشد و اگر چه ترکیبی از ظرافت و سادگی و زیبایی نسبت به رنگ های یکدست و قدیمی محسوب می شود اما یادگیری نحوه استفاده از رنگ های هارمونیک بسیار راحت تر ار استفاده از رنگهای غیر معمول و ساده است. در طرح های ux استفاده از رنگ های فانتزی و مدرن زیاد دشوار نیست، رنگ Accents ساده ترین نوع رنگ بندی برای شروع رنگ بندی یک سایت یا ux برای یک طراحی  سایت با رنگ غیر معمول است. رنگ های هارمونی یک سایت حقوقی ممکن است خاکستری و آبی باشد(طراحی سنتی) اما یک شرکت حقوقی می بینید که با رنگ سبز و آهکی طراحی شده است،نتیجه: سایت از هزاران سایت حقوقی معمول جدا می شود. قطعا هارمونیک یک سایت آن را جذاب تر نشان می دهد ولی تنوع رنگی می تواند بهتر نقش رنگ ها در طراحی سایت و ux  را نشان دهد و می تواند  سایت را برجسته تر از سایر سایت ها نشان دهد. کاربر با یک سایت مدرن و متفاوت رو به رو خواهد شد.

 

 

قانونی ساده استفاده از رنگ و نقش رنگها در طراحی سایت و ux

یک نظریه ساده با نام قانون (10، 30، 60) که متد و  نقش رنگ ها در طراحی سایت و ux را به خوبی به نمایش در می آورد و سایت را به شکلی متعادل با ویوی جالب و ساده به نمایش می گذارد.  این قانون می گوید یک رنگ خنثی(به معنی روانشناختی یا واقعی) 60 درصد پالت را تشکیل میدهد و رنگ مکمل 30 درصد از پالت را تشکیل می دهد و رنگ سوم به عنوان سایه یا زمینه 10 درصد باقی مانده را تشکیل می دهد این روش برای طراحی سایت ها و برندهای با رنگ های تند و غیر معمول به کار می رود و به طراحان کمک می کند بدون این که بیش از حد انتظار هنجار صنعت و برند را زیر پا بگذارد رنگ بندی خوب و مدرنی ارائه دهند. افزودن یک رنگ غیر معمول (غیر منتظره) می تواند اولین گام برای طراحی یک سایت باشد که این سایت را از سایت رقبایش متمایز می کند می تواند نقش تاثیر گذار تری در کاربر و مخاطبینش از خود برجای گذارد.

درک رنگ ها و نقش رنگها در طراحی سایت و ux

ایجاد یک پالت رنگی برای سایت می تواند اعتبار سایت را افزایش دهد طراحی که معنای رنگ های مختلف را درک کرده باشد و نحوه ساخت آنها را (طیف رنگی سبک،روشن، تاریک، تیره و..)را بداند، می تواند به گونه ای تاثیر گذار طراحی کند. آگاهی از تجزیه و تحلیل اولیه از پیام رنگ ها با کمی خلاقیت می تواند اثری، جذاب خلق نماید با عنوان مثال رنگ بنفش در بسیاری فرهنگ ها به معنی وفاداری و ثروت است اما از سوی دیگر روانشناسان معتقدند رنگ بنفش می تواند خلاقیت را تحریک کند و یا رنگ سیاه به معنی لوکس و پیچیده است و در عین حال می تواند گرایشات منفی و یا غم و اندوه را القا کند. در ux در کنار سیاه لازم است از رنگ های دیگر استفاده شود. سفید در بسیاری جوامع به ذهنیت های مثبت گره خورد ه و در عین حال نماد بی طرفی و سادگی است و در طرح های مینیمالیستی بسیار محبوب و پرطرفدار است. خاکستری دارای معنای متنوعی است و بسته به زمینه می تواند محافظه کاری و یا کسلی را القا نماید… دانستن این معانی رنگ اساسی پایه طراحان را برای ساخت و طراحی هر برندی و هر سایتی و هر محصولی کمک می کند تئوری رنگ بخشی از هنر و علم است که با خلق و احساس ارتباط مستقیمی دارد.

نکته پایانی راجع به نقش رنگ ها در طراحی سایت و ux

نقش رنگ ها در طراحی سایت و ux و انتخاب هارمونی و یا استفاده از رنگ های غیر معمول(غیر منتظره )موضوع پیچیده ای است ولی یادگیری اصول اولیه هارمونی رنگ سخت نیست طراحان می توانند براساس دانش خود پالت های متنوع و پیچیده رنگی را برای طرح های خود ایجاد کنند. یک پالت رنگی خوب تنها حاوی رنگ های یکنواخت نیست بلکه طرحی حاوی رنگ های غیر منتظره می تواند نه تنها از بعد زیبا شناختی مورد توجه قرار گیرد قادر است اثرات روان شناختی قابل توجهی بر روی کاربران داشته باشد، طراحان ux  باید این اثرات روانشناختی را بیاموزند تا بتوانند تجربیات بهتری کسب کنند

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *