(seo & sem) رویکردی بازاریابی در اینترنت دارند اما”sem” ابزاری جهت افزایش فروش محسوب می شود.

Search Engine Optimize) SEO): به معنی بهینه سازی جهت موتورهای جستجو می باشد. بهینه سایت، مطالب و عکس ها برای دسترسی بیشتر کاربر به سایت مورد نظر می باشد.

Serach Engine Marketin) SEM ): به نوعی مارکتینگ با کمک موتورهای جستجو گفته می شود. این امر با هدف افزایش درآمد سایت انجام می شود.

 

سئو چیست؟

بهینه سازی سایت برای  موتور جستجو است ( از موتورهای جستجو می توان به گوگل، یاهو و بینگ اشاره نمود) که قرار گرفتن در صفحه اول این موتورهای جستجوگر منجر به افزایش دسترسی کاربران به سایت می شود. سئو اصولی دارد که در صورت پایبندی به آن موتورهای جستجو سایت را قابل عرضه در صدر گزینه های نتایج جستجو برای کاربران خود قرار می دهد.seo از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اهمیت سئو(seo)

seo مناسب منجر به بهتر دیده شدن یک سایت می شود زیرا احتمال خیلی کمی دارد که کاربران روی صفحات دیگر موتور جستجو کلیک کنند. ارزشمندی سایت به قرار گرفتن سایت در بالاترین مکان موتورهای جستجوگر است که باعث افزایش بازدید از سایت می شود و این نشان دهنده این موضوع  است که شما در حرفه خود معتبر و کارا هستید. تا زمانی که اصول سئو (seo) رعایت شود سایت در صفحات اولیه موتور جستجو قرار خواهد گرفت.

مهمترین اصول سئو(seo) در نگارش

seo & sem دو مقوله مرتبط هستند که هر دو از قواعد مشخصی پیروی می کنند. مهمترین اصولی که در نگارش سئو باید رعایت شود عبارتند از:

  • عناوین: عناوین باید متشکل از کلمات کلیدی باشند یا به شکلی کلمات کلیدی در آن گنجانده شده باشد.

توضیحات متا: عملکرد صفحات بر مبنای عبارت های کوتاه و خوانا مورد ارزیابی قرار می گیرد. به عبارتی بکار بردن کلمات کلیدی مرتبط با صفحات در متون.

  • لینک ها: استفاده از لینک های داخلی به این معنا که هر صفحه راهی به صفحه دیگر سایت داشته باشد.
  • alt: این گزینه برای تعریف عکس ها به کار گرفته می شود  با تعریف آن توضیحات عکس برای موتورهای جستجو قابل  نمایش است. alt در بهینه سازی و ارتقای رتبه کلمات کلیدی نقش به سزایی دارد.

رعایت این اصول سئو معرف سایت به لحاظ  محتوایی به موتورهای جستجوگر است. برای موتورهای جستجو توجه به این که سایت برای کاربران خود به درستی برنامه ریزی شده باشد اهمیت بسزایی دارد، و با توجه به آن سایت را در صدر نتایج جستجو قرار می دهد و یا از آن حذف می کند.

SEM چیست؟

بازاریابی در موتورهای جستجو است. SEO و SEM ظاهری شبیه به هم دارند اما از لحاظ محتوایی کاملا متفاوت قلمداد می شوند. در برخی موارد سئو را زیر مجموعه SEM می دانند یعنی SEM مفهومی گسترده تر از سئو دارد. اما این کاملا صحیح نیست و این دو مقوله نقش مکمل یکدیگر را دارند. SEM استراتژی ها و راهکارهایی برای بازاریابی است، SEM در واقع با ترفندها و راهکارهایی برای ارتقای سطح فروش در سایت ها تعریف می شود.

مهمترین راهکارهای و کاربردهای SEM

1- ترغیب کاربر با بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوا به تولیدات ویدیویی، عکس ها و متن هایی که به صورت بسیار جذاب بیننده را ترغیب به استفاده از خدمات  می کند.

2- افزایش ترافیک سایت: این مورد با استفاده از لینک های خارجی در سایت به خصوص با سایت های معتبر جهانی انجام می شود. افزایش ترافیک سایت در موتور جستجو هزینه بر است. شبکه های اجتماعی با هزینه کمتر از مواردی است که می تواند به افزایش ترافیک سایت کمک کند.

3- تبلیغات کلیکی: این نوع تبلیغات با تنظیم بنری صورت می گیرد. این ترفند SEM بر اساس کلیک روی بنر محاسبه می شود.

4- ایمیل مارکتینگ: این امر با دریافت ایمیل کاربران که به صورت معمول خودشان آن را وارد می کنند انجام می شود. بازاریابی ایمیلی یعنی ارسال ایمیل هدف دار با اطلاعات مربوط، تبدیل این موقعیت جهت ارائه خدمات و تبدیل این فرصت به درآمد.

5- ارتقای اعتماد کاربر و افزایش اعتبار سایت: این ترفند از طریق شبکه های اجتماعی معمولا انجام می گیرد.

6- استفاده از راهکارهای ساختاری و برنامه ریزی شده: که باعث تقویت عملکرد سایت و در نتیجه منجر به افزایش نرخ تبدیل یک کاربر به مشتری برای کسب درآمد می شود. از جمله شیوه های آن می توان به شناسایی نیاز مشتری اشاره نمود.

بازاریابی موتورهای جستجو

چگونگی استفاده از بازاریابی محتوایی برای موتورهای جستجو

استراتژی های مختلفی برای استفاده از SEM وجود دارد که مدیران سایت ها برای ارتقا و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود به کار می برند. با توجه به شرایط، هر شرکت ترفندی را از استراتژی های مختلف SEM به کار می گیرند. برخی افراد که در حوزه برند یک فعالیت بیشتری دارند و اصطلاحا جا افتاده تر هستند به سمت بهینه سازی و تقویت سازمان یافته سایت می پردازند و مدیران تازه کار سایت بیشتر سیستم ADWORD گوگل را برای شروع کار انتخاب می کنند.

استفاده از SEM در پیشرفت کار

با استفاده از SEM خیلی زود تر می توانید خود را بالا بکشید و با پرداخت هزینه در زمان کوتاهی بازدید کنندگان سایت خود را افزایش دهید اما سئو حرفه ای و “سفید اصطلاحا “نیاز به صرف زمان و تامل دارد.

رقابت بین شرکت ها باعث شده است برخی  تمامی استراتژی ها SEM را در روند کاری خود قرار دهند اما این امر ضرورتی ندارد و با توجه به موقعیت و شرایط کاری سایت کاربردی ترین استراتژی و راهکار موثر واقع می شود. موضوع مهم در استفاده از SEM این مطلب است که با سیستم مویرگی و تاثیرگذار خود بسیار کارا تر از سایر تبلیغات پر زرق و برق و نمایشی خارج از وب است. هر چند می توان هر دو شیوه تبلیغاتی را مورد استفاده قرار داد اما به کارگیری استراتژی های SEM هزینه کمتری در بر خواهد داشت.

تفاوت SEO و SEM در چیست؟

SEM بحث گسترده تری از سئو است. SEM نوعی تبلیغات سازمان یافته و تاثیرگذار است که از شبکه های گسترده وب جهت افزایش نرخ ترافیک هدفمند بهره می گیرد اما سئو به کیفیت جستجو می پردازد. نمایش را برابر با نتیجه می داند. در حالی که SEM به صورت پله به پله کاربر را به هدفی که مدیر سایت دنبال می کند، نزدیکتر می سازد. سئو جنبه تجاری ناخالصی دارد، اما از لحاظ تجاری کاملا برنامه ریزی شده است و همانطور که اشاره شد سئو در خدمت SEM باید تا رسیدن به اهداف آن کمک کند. تبلیغات و لینک های بهینه شده در SEM موجب ارائه پیشنهاد مستقیم خدمات می شود اما SEO جنبه نمایشی با امکان به نتیجه رسیدن تقریبا کمی دارد.

اما نمی توان منکر کارایی بی نظیر سئو شد. SEO موازی با SEM در فرایند موفقیت سایت موثر است. هر دو از موارد کاربردی و موثری هستند که لازم و ملزوم یکدیگر می باشند. برای معرفی سایت نیاز به SEO موفق دارند و برای هدایت به سمت هدف سایت و افزایش درآمد SEM کارایی دارد.

اولویت و برنامه ریزی برای SEO و SEM به چه صورت باشد

همانطور که گفته شد SEO & SEM لازم و ملزوم یکدیگر هستند بنابراین راهکارهای برنامه ریزی شده و سازمان یافته در SEM زمانی منجر به موفقیت می شود که از SEO خوبی برخوردار باشد. یعنی سایت بستر مناسبی برای بازدید داشته باشد. SEO در گوشه، گوشه سایت از یک عکس گرفته یا دریافت نظرات حضور دارد و این امر منجر به بهینه سازی تمام محتویات سایت می شود. SEO بستر را برای بازدید کننده حاضر می کند تا SEM با استراتژی های خود کاربر را ترغیب به دیدار از این بستر نماید. کلمات کلیدی که کاربران را از صفحات جستجو به سایت هدایت می کنند در راستای بهینه بودن و SEO سایت است. SEO با روندی آرام و پنهان به معرفی سایت به بازدید کننده می پردازد.

اولویت با SEO

شما برای تمام استراتژی های SEM باید هزینه کنید در صورتی که با تمرکز روی SEO بدون هزینه موتورهای جستجو کاربران را به سمت سایت شما می کشانند. ممکن است هزینه ای که برای ایجاد استراتژی های SEM می پردازید بالا به نظر برسد. اغلب افراد نیز تبلیغات این چنینی را اغوا گرانه می دانند و اعتماد زیادی به آن نمی کنند در صورتی که به سایتی که در صدر قرار گرفته با دید حرفه ای و با اطمینان خاطر بیشتری می نگرند. بنابراین از لحاظ اولویت سئو در صدر قرار دارد. اما  با این وجود هر دو نوعی بازاریابی محسوب می شوند اما SEM نقش تمام کننده و موثری در تبدیل کاربر به خریدار دارد و این موضوع از ویژگی های منحصر به فرد آن است.

سخن پایانی

همه روزه تعداد بیشتری افراد رو به وب آورده اند و تازه سایت خود را راه اندازی می کنند .به این افراد توصیه می شود که سئو سایت را به شکل قوی بالا ببرند و سپس یکی از راهکارهای SEM را مورد استفاده قرار دهند. هیچگاه به استفاده یکی از این دو مقوله اکتفا نکنید و دیگری را نادیده نگیرید. سئو در جایی کارا است که ترافیک مناسبی برخوردار هستید اما نرخ پایینی برای بازدید دارید اما در صورت عکس این مطلب لازم است از SEM استفاده کنید در واقع این دو مکمل هم محسوب می شوند در صورتی که بخواهید واقعا سایت شما به موفقیت و درآمد دست پیدا کند.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *