تبلیغ نویسی

همان کپی رایتینگ می باشد یعنی نوشتن متن­های تبلیغاتی برای مجاب نمودن مشتریان به خرید یک محصول یا استفاده از خدمات یک موسسه. بی شک نقش تبلیغ نویسی و استفاده از متن­های مناسب در جذب مشتری و راضی کردن وی به استفاده از خدمات شما بسیار پر رنگ و مهم می­باشد. یک جمله ی به جا و اثرگذار می­تواند حتی ارزشمندتر از یک متن چند صد کلمه­ای باشد. در واقع در آگهی نویسی باید کلمات به گونه­ای انتخاب شوند که مخاطب کیفیت را به خوبی لمس کرده و ببیند نه اینکه فقط متن را بخواند.  بنابراین اگر قصد تبلیغات اینترنتی و راه اندازی کسب و کار آنلاین را دارید پیش از آن باید با راز کپی رایتینگ (CopyWriting) یا همان آگهی نویسی آشنایی داشته باشید

نحوه­ ی صحیح تبلیغ نویسی که باعث می­شود مشتریان برند شما را دوست داشته باشند.

1-کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.

توصیف محصولات و کلماتی که به برای معرفی یک محصول یا برند به کار می­برید بسیار مهم و ارزشمند هستند. موتور جستجوی گوگل طرفدار توضیحات خوب به ویژه آنهایی که به راحتی هنگام جستجو پیدا می­شوند است بنابراین باید در نوشتن متن آگهی تبلیغاتی کلمات کلیدی مناسبی بیابید که هم مورد تایید گوگل باشد و هم مخاطبان هنگام جستجو آن را بیشتر وارد می­کنند و از عبارات بی فایده اجتناب کنید. از کلمات کلیدی کوتاه و متناسب با محصول استفاده کنید و کل ویژگی­های محصول را به عنوان کلمه­ی کلیدی در نظر نگیرید.

به عنوان مثال بلوز سیاه و سفید کشباف یقه شل با آستین­های پفکی و گیره­های فرانسوی سایز 10 را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب نکنید زیرا هیچکس کل این عبارت را در گوگل جستجو نخواهد کرد. کلماتی مانند بلوز کشباف ، آستین پفکی ، بلوز یقه شل و بلوز سایز 10 را به عنوان کلمات کلیدی در نظر بگیرید و سعی کنید در 100 کاراکتر اول حتما از آنها استفاده کنید.

 

2-کلماتی که باید در تبلیغ نویسی از آنها دوری کنید.

کلماتی وجود دارد که یک کپی رایتر حرفه­ای هرگز در نوشتن تبلیغات اینترنتی یا هر نوع تبلیغ دیگری استفاده نمی­کند. اگر متوجه شدید که در تبلیغ نویسی از این کلمات استفاده می­کنید خیلی سریع باید به دنبال یک جایگزین برای آن باشید.

کلماتی که نباید استفاده کنید عبارتند از:

زمان­های مختلف فعل دریافت کردن ، خیلی ، نوعی و شاید.! با عرض پوزش این کلمات بار منفی دارند. به عنوان مثال شما نباید به مشتری­ها بگویید “یک ژاکت بگیر ” بلکه باید به آنها پیشنهاد دهید که “یک ژاکت خریداری کنید”.

3- در توصیف محصول اصول روانشناسی را به کار ببرید.

اصولا هر خریداری حتی پیش از خرید بابت پولی که می­خواهد صرف کند احساس نگرانی و گناه دارد. نگران از بابت اینکه پول خود را هدر داده باشد. یک کپی رایتر خوب باید متن تبلیغ را به گونه ­ای بنویسد که اطمینان لازم در مشتری ایجاد شده و نه تنها خرید را انجام دهد بلکه مجددا نیز برای خرید بازگردد.

با استفاده از قواعد زیر در تبلیغ نویسی می­توانید احساس اطمینان را در مخاطب ایجاد کنید :

  • اجازه دهید آنها فکر کنند این پیشنهاد تنها برای یک بار است.
  • به آنها آگاهی دهید که یک معامله­ی ارزان پیش رو دارند.
  • بابت یافتن چنین خریدی به آنها حس خوش­ آیندی بدهید. ( به عنوان مثال با استفاده از کلماتی همچون سود کلان، لوکس و … )
  • محصول ارائه شده را یک وسیله­ی ضروری برای آنها نشان دهید. ( به عنوان مثال بنویسید این کفش برای کمد لباس­های تابستانی شما ضروری است. )
  • کپی رایتینگ (CopyWriting) را به گونه­ای انجام دهید که مخاطب تصور کند با خرید این محصول در واقع به نوعی پس انداز و صرفه­جویی کرده است. ( مثلا بنویسید اگر الان این کفش را خریداری کنید دیگر نیازی به خرید کفش در تابستان ندارید. )
  • چند منظوره بودن محصول را برجسته کنید.
  • از کلماتی همچون درمان و گران اجتناب کنید. ( حتی اگر واقعا گران باشد)

4- در کپی رایتینگ یا نوشتن متن­های تبلیغاتی از کپی کردن متن­های دیگران به شدت خودداری کنید. به راستی هیچ مانند کپی کردن در تبلیغ نویسی نمی­تواند یک کسب و کار را خراب کند. سعی کنید متن شما یونیک و منحصر به فرد باشد تا مخاطب را خسته نکند.

5- برای مخاطب چشم انداز زیبا بسازید. یک کپی رایتر درجه یک هنگام تبلیغ نویسی متن را به گونه­ای تنظیم می­کند که برخی تصاویر در ذهن خریدار ایجاد شود. در واقع هدف از تبلیغ نویسی تنها این نیست که کسی یک محصول را خریداری کند بلکه مخاطب باید احساس کند با این خرید یک شیوه­ی جدید در زندگی را خریداری کرده و یک گام به رویاها و موفقیت­هایش نزدیک شده است.

  • به عنوان مثال به تبلیغ کوکاکولا دقت کنید : ” آنها کولا نمی­فروشند، بلکه آنها شادی می­فروشند. ” و یا به نوان مثالی دیگر یک شرکت هواپیمایی آمریکایی در آگهی نویسی خود چنین آورده است : ” شرکت هواپیمایی ویرجین آمریکا بلیط هواپیما نمی فروشد، بلکه سبک زندگی با سرعت جت را می­فروشد.”

 

  • شما نیز می­توانید با اشاره به یک رویداد، کاربرد محصول و یا استفاده­ی یک چهره ی مشهور از آن این چشم انداز را برای مشتریان بسازید. به عنوان مثال برای تبلیغ یک کیف چرم بنویسید: ” این کیف چرم ایده­آل برای پیک نیک در یک چمنزار زیباست” و یا ” در حالی که از دیدن یک مسابقه­ی اسب دوانی لذت می­برید با داشتن این کیف چرم در میان جمع بدرخشید.

 

تکنیک­های تبلیغ نویسی برای بالا بردن نرخ تغییر تجارت الکترونیک

علاوه بر طراحی سایت ، تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ پایه­ی دیگری از تجارت الکترونیک شما را تشکیل می­دهد. متاسفانه صاحبان بسیاری از کسب و کارهای آنلاین مدت­های طولانی صرف طراحی و بهینه­سازی سایت می­کنند اما از تبلیغات اینترنتی غافل هستند و یا کلا از اصول و شیوه­ی تبلیغاتی اگاهی ندارند. این که مشتریان برند و محصول شما را جسور، آینده نگر ، دلربا و مورد قبول بنگرند به میزان زیادی بستگی به کپی رایتینگ یا همان تبلیغ نویسی شما دارد.

حال سوال اینجاست چگونه می­توان با استفاده از تبلیغ نویسی تجارت الکترونیک خود را بهبود بخشید ؟ پاسخ شما در تکنیک­هایی که در ادامه بیان می­گردد نهفته است. پس با ادامه­ی این مطلب همراه باشید.

1-هنگام تبلیغ نویسی تیپ­های مختلف شخصیتی را در نظر بگیرید.

تقریبا تمام یا بیشتر مشتریان را می­توان به چهار تیپ شخصیتی تقسیم نمود. این شخصیت­ها عبارتند از منطقی، انعطاف­پذیر، محتاط و کمال­گرا. افراد منطقی پیش از فشردن دکمه­ ی خرید پیشنهاد شما را از تمامی زوایا به خوبی بررسی کرده و همیشه به دنبال بهتریم معامله است. تقریبا 40 تا 45 درصد از مخاطبان جز افراد منطقی هستند.

 

شخصیت انعطاف­پذیر ریسک­ گرا و خوش­بین است و بیشتر مستعد تصمیم گیری سریع می­باشد. این دسته از افراد بیشتر روی مزایای محصول معرفی شده تمرکز می­کنند. حدو 30 تا 35 درصد مخاطبان نیز شخصیت منطقی دارند. دسته­ی سوم یعنی افراد محتاط به جای آنکه بر روی محصول و ویژگی های آن تمرکز کنند بیشتر درباره­ی شرکت ارائه دهنده تحقیق می­کنند تا آسوده خاطر باشند که از جای مطمئن خرید می­کنند.

و بالاخره دسته ­ی چهارم افرادی هستند که خود را در بالاترین استاندارد کامل بودن می­بینند و از شما و محصول شما نیز همین انتظار را دارند. هنگام تبلیغ نویسی باید ویژگی های کلی و به ویژه تکنولوژی به کار رفته در محصول را برای شخص منطقی، تمرکز بر مزایا با استفاده از کلمات قدرتمند برای شخص انعطاف­پذیر و نشان دادن اینکه محصول شما چگونه به دیگران سود می­رساند،  در تبلیغات و در صفحات دیگری همچون درباره ی ما، برای شخصیت محتاط را در نظر بگیرید. همچنین برای شخصیت کامل گرا نیز بر تکنولوژی زیربنایی و اینکه چگونه این محصول موجب بهبود عملکرد می­شود تمرکز کنید.

2- از کلمات و جملات قدرتمند و انگیزشی استفاده کنید.

یک کپی رایتر حرفه­ای از کلمات و جملات قوی و انگیزشی استفاده می­کند. زیرا کلمات می­توانند به خوبی احساسات خواننده را برانگیخته و وی را به خرید تشویق کنند. کلمات سخت و قدرتمند در مکالمات روزمره کمتر مورد استفاده قرار می­گیرند ( به عنوان مثال بیاد بیاورید در مکالمات روزانه آخرین بار کی از کلماتی همچون شورانگیز یا سرسام­آور استفاده کرده­اید) از این رو وقتی در تبلیغ نویسی به کار برده می­شوند برجسته­تر دیده می­شوند. استفاده از این کلمات می­تواند آگهی تبلیغاتی را از حالت عادی و خسته کننده به یک متن مهیج تبدیل کرده و منجر به افزایش فروش محصولات شود. برخی از این کلمات عبارتند از شگفت انگیز، ممنوع ، نفس گیر ، پشتیبانی شده ، معتبر، بشاش ، بحث برانگیز و …

 

 

3- از قالب بندی درست استفاده کنید.

طبق تحقیقات به عمل آمده هنگامی که مخاطبان از تبلیغات اینترنتی و یا به طور کلی از وب سایت یک تجارت الکترونیک بازدید می­کنند از الگوی F تبعیت می­کنند. یعنی ابتدا ستون چپ و سپس ستون راست را می­بینند و در نهایت چشمانشان را به سمت پایین صفحه می­چرخانند. با آگاهی از این موضوع در تبلیغ نویسی باید از یک قالب بندی درست استفاده کرده و کلمات مهم­تر را جایی قرار دهید که چشم­گیرتر است. اطلاعات مهم را در پاراگراف اول و اطلاعات نه چندان مهم را در پایین صفحه قرار دهید.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *