امروزه در اینترنت و فضای مجازی، دروازه های فرصت های مختلف برای یک بازاریابی دیجیتال عظیم گشوده شده است. با استفاده از کانال های مختلف بازاریابی دیجیتال، شرکت ها فقط نمی توانند محصول و خدمات خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند؛ بلکه علاوه بر این، می توانند به جذب مشتریان بالقوه ی خود، برای کسب و کارشان بپردازند.

مقدمه ‌ای بر بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ )

امروزه در اینترنت و فضای مجازی، دروازه های فرصت های مختلف برای یک بازاریابی دیجیتال عظیم گشوده شده است. با استفاده از کانال های مختلف بازاریابی دیجیتال، شرکت ها فقط نمی توانند محصول و خدمات خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند؛ بلکه علاوه بر این، می توانند به جذب مشتریان بالقوه ی خود، برای کسب و کارشان بپردازند. تمامی این مسائل به افزایش میزان ROI آنها ختم می شود. (افزایش بازدهی سرمایه در فعالیت‌های بازاریابی، و یا فروش و تجارت الکترونیکی ).
سرعت و شفافیت که رسانه های دیجیتال می توانند اطلاعات را با آن انتقال داده، و حتی کسب و کاری را پشتیبانی نمایند، شگفت انگیز است. در این مطلب مقدمه و توضیحات مفصلی بر بازاریابی دیجیتال و یا همان دیجیتال مارکتینگ ارائه خواهد شد. که هر جنبه ای از بازاریابی دیجیتال را مورد بحث قرار خواهد داد. تا به بازاریابان کمک کند، تا به درک مناسبی از بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ ) و چگونگی عملکرد آن، برای بهینه سازی کمپین بازاریابی خود بدست آورند.
در دنیای امروز همه چیز بسیار به هم نزدیک شده‌ است؛ و همه ی موارد از جمله، بازاریابی و تبلیغات مدت زمانی نیست که در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. این موضوع به خصوص به دلیل صعود شبکه‌های آنلاین معتبر است، که نحوه گفتگوی سازمان ‌ها با مشتریان بالقوه و جدید را تغییر داده ‌است.
بنابراین، قبل از شروع معرفی به بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ، بگذارید بدانیم که بازاریابی دیجیتال دقیقا چه چیزی است، و چه مواردی را شامل می شود؟ اساسا این یک عبارت کلی است، که به کار گرفته می‌شود و در آن تبلیغات و بازاریابی با نوآوری‌ های دنیای وب و انواع مختلف سکو های رسانه آنلاین آشنا می‌شوند.

تعریف بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال را می توان به عنوان یک بازاریابی هدفمند، تغییر گرا، قابل‌اندازه ‌گیری، و بازاریابی تعاملی محصولات، یا خدمات با استفاده از نوآوری دیجیتال برای رسیدن به مشتریان جدید تر و تبدیل آن‌ها به مشتریان به شیوه‌ای پایدار تعریف کرد. کل مفهوم و کارکرد‌ دیجیتال مارکتینگ کارآمدتر، بهبود یافته تر، نتیجه گرا و قابل‌اندازه‌گیری هستند، که آن را از بازاریابی سنتی بسیار متفاوت می‌سازد.
روش سنتی بازاریابی به شرکت‌ ها امکان ارائه ی محصولات یا خدمات در رسانه ‌های چاپی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، هیات‌ های مدیره و کارت ‌های تجاری را در بازار می دهد؛ و به طور کلی روش‌های متعدد دیگری که در آن سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی یا مجازی برای تبلیغ به کار برده نمی شوند.
با این حال، رویکردهای ارتقاء سنتی مانع دستیابی مشتری و میزان رضایت آن ها از دستیابی به خدمات شده است. به علاوه، روش‌ های سنتی بازاریابی نیز قابل ‌اندازه‌ گیری نبودند. اصولا ارتباط در بازاریابی سنتی یک طرفه است، که به این معنی است که یک سازمان تنها در مورد خدمات خود با مخاطبین ارتباط دارد. متوسط ارتباط در بازاریابی سنتی به طور کلی تماس‌های تلفنی، ایمیل و نامه است. رقابت در بازاریابی سنتی زمان بیشتری را صرف طراحی، آماده‌سازی، و راه ‌اندازی امور می‌ کند. مهم تر از همه ی این موارد اینکه، اندازه‌گیری تاثیرگذاری یک کمپین بازاریابی سنتی، تقریبا غیر ممکن است.

دیجیتال مارکتینگ

ارتباط در دیجیتال مارکتینگ دو سویه است؛ چرا که تجارت‌ های گوناگون می‌توانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند و مشتریان می‌توانند سوالات خود را بپرسند یا پیشنهاد هایشان را برای کسب و کارها ارائه دهند. متوسط ارتباط در دیجیتال مارکتینگ قوی‌ تر است، و شامل وب سایت‌های ارتباط جمعی، چت، برنامه‌ها و پست الکترونیکی است.
باید این نکته را مد نظر داشت، که فعالیت ‌های بازاریابی آنلاین را می توان به سرعت و با ابزارهای دیجیتالی توسعه داد. این امر برای رسیدن به مخاطبان جهانی بسیار موثر است. دیجیتال مارکتینگ به شما اجازه می‌دهد تا کارایی یک کمپین بازاریابی دیجیتال را از طریق تجزیه و تحلیل اندازه‌گیری کنید. دیجیتال مارکتینگ اهداف بازاریابی آنلاین یک کسب‌ و کار را از طریق کانال ‌های بازاریابی اینترنتی مختلف را انجام می‌دهد.

بررسی تکنیک های بازاریابی آنلاین که توسط سازمان های موفق دنبال شده است.
بررسی تکنیک های بکار برده شده توسط شرکت ها و سازمان های موفق به نوعی کسب تجربه از سوی کسانی محسوب می شود، که از روش های بازاریابی اینترنتی استفاده کرده اند، و به نتایج مطلوبی دست یافته اند. دانستن هر یک از این موارد می تواند به یک سازمان نوپا نیز کمک نماید.
1. روی مشتریانتان در تمام اهداف تمرکز کنید.
در حالی که مشغول ایجاد وب سایت و توسعه استراتژی های خود هستید، باید از چشم مشتریانتان که اهداف متفاوتی از دریافت خدمات شما دارند، چشم پوشی نکنید. بسیاری از سازمان‌ها تمام تمرکز و دقت خود را بر خرید تبلیغات و کسب ترافیک برای کسب درآمد، متمرکز می‌کنند. با این حال، این چیزی نیست که یک استراتژی خوب و برنامه‌ ریزی ‌شده باشد. شما باید به بهبود بهره ‌وری کوچک در نرخ‌ تبدیل، ثبت ایمیل و اهداف بلند مدت تان نگاه کنید، که در نهایت سود سهام بزرگی را نصیب تان خواهند کرد. هر فعالیت بازاریابی دیجیتال حول محور مشتریان و نیازهای آن ‌ها می‌چرخد. باید USP قدرتمند خود را تبلیغ کرده و بر مشکلاتی که محصول تان می‌تواند برای مشتریان چاره ساز باشد، تاکید و تمرکز کنید.

2. جدی گرفتن سئو و بهینه سازی محتوا
ممکن است واقعا به این فکر کنید که محصول و خدمات تان در جهان بهترین هستند! اما آیا این تفکر در ذهن دیگران نیز وجود دارد؟ به احتمال زیاد، حداقل دوازده سازمان دیگر محصولات و خدمات مشابه را به مشتریان ارائه می‌دهند. پس چگونه باید بین آنها متمایز و خاص باشید؟
یک راه برای انجام این کار این است که با بهبود رتبه بندی وب سایت خود، به طوری که برای مردم در هنگام جستجوی ساده در گوگل قابل مشاهده باشد، آن را بهینه نمایید. این مورد به عنوان بهینه سازی موتور جستجو شناخته می شود. جستجوگرها به طور قابل توجهی به شما کمک می کنند، و نام تجاری شما را به افرادی می رسانند که در حال جستجوی آنچه ارائه می دهید، هستند. توصیه می شود که هر دو ماه یکبار SEO خود را به روز کنید.
3. وبلاگ نویسی برای بازاریابی اینترنتی
پست کردن مطالب مرتبط و با ارزش در وبلاگ سایت تان، ترافیک زیادی را به وب سایت شما هدایت می‌کند و همچنین رتبه‌ بندی موتور جستجو را بدون شک افزایش می‌دهد. در حقیقت، بازاریابان که وبلاگ نویسی را هم تمرین می‌کنند ۱۳ برابر بیشتر احتمال دارد، که دریافت سود مثبت را تجربه کنند. همچنین سازمان‌هایی که وبلاگ نویسی را دنبال می‌کنند، ۶۷ درصد بیشتر از همتایان خود در خدمتی که ارائه می کنند پیشتاز هستند.

4. میزبانی وب با کیفیت بالا
هدف نهایی همه ی این موارد افزایش کشش و فعالیت‌های وب سایت تان برای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ است. یک راه موثر دیگر برای انجام این کار، استفاده از انواع منابع بازاریابی آنلاین است که با میزبانی وبینارها ، ایجاد پادکست ها، و ایجاد و ترویج رویداده های زنده انجام می شود.
برنامه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند، تا کل فرآیند خود را ساده کنید و همچنین برای فروش بیشتر تبلیغ کرده، تا نهایتا مخاطبین خود را مدیریت کنید.
5. بازاریابی ایمیل – قدیمی شده اما فراموش نشده است.
بازاریابی ایمیل به طور فعال در دو دهه اخیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه، حتی این یکی از بهترین و بدون دردسر ترین تکنیک ها، برای رسیدن به هدف مخاطب تان است. این حقیقت که بازاریابی محصولات و خدمات شما با استفاده از ایمیل به عنوان هزینه‌های متوسط نزدیک به میزانی ناچیز باعث می‌شود، که تمام ابزارهای موثر را به جعبه ‌ابزار بازاریابی اینترنتی خود اضافه کنید. براساس آمارهای آزاد ایمیل از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۱۸۰ درصد افزایش‌یافته است و بیش از نیمی از افراد ترجیح می‌دهند به جای کامپیوتر رومیزی با موبایل خود به ایمیل شان دسترسی داشته باشند. البته دلایل مختلفی وجود دارد که چرا بازاریابی ایمیل هنوز بر دیگر تکنیک های دیجیتال مارکتینگ برتری دارد.

6. بیشتر در رسانه ‌های اجتماعی ارتباط جمعی داشته باشید.
رسانه‌های اجتماعی بدون شک به میدان رقابت برای سازمان ‌ها، از بزرگ و یا کوچک تبدیل شده‌اند. بهترین راه برای بازاریابی اینترنتی و خدمات شما در وب سایت‌های ارتباط جمعی، این است که کدام سکو بیشتر مشتریان را به سمت تان جمع می‌کند. دانستن این که آیا طرفداران و آینده کسب و کارتان بیشتر در فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست و یا لینکدین هستند، به بازاریابی اینترنتی شما کمک خواهند کرد. آگاهی از این که کدام سکو ها در نهایت برای یک هدف مشخص، کمکتان خواهند کرد تا جذب مشتری بیشتری داشته باشید.

7. رویکرد یکپارچه
همیشه یک رویکرد بازاریابی مشخص را برای هر چیزی، از وب سایت تا بازاریابی محتوا دنبال کنید. دقت کنید تا چک کنید که تمام محتوای شما به طور یکپارچه در تمام دستگاه ‌ها قابل ترجمه باشد. همانطور که قبلا گفتیم، تعداد افرادی که دستگاه‌ های تلفن همراه در اختیار دارند، به سرعت افزایش‌یافته است. و هر کس برای اولین بار یک جستجوی مشخص را در گوگل برای برند تان انجام خواهد داد. اصولا مشتریان انتظار دارند که انعطاف پذیری بیشتری را در همه ی سیستم عامل ها برای دسترسی بهتر، در اختیار بگیرید.

 


جمع بندی
تمامی موارد ذکر شده به عنوان تکنیک های بازاریابی دیجیتال و یا همان دیجیتال مارکتینگ، خلاصه ای از دنیای بزرگ و وسیع بازاریابی آنلاین است. در این مطلب برای بازاریابی اینترنتی، سعی کردیم تا تمام این موارد را به شکل مناسب و جامع شرح دهیم. هر سازمان یا شرکت در هر اندازه و زمینه ای می تواند از تمامی این روش ها برای کسب سود بیشتر و جذب مشتری بهتر، استفاده نماید.

منابع:
https://www.digitalvidya.com/blog/introduction-to-digital-marketing
https://thenextscoop.com/digital-marketing-techniques

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *