ایمیل مارکتینگ

وقتی حرف از استراتژی های کسب و کارهای موفق می شود، اولین چیزی که به ذهن میرسد، داشتن یک نقشه راه برای ایمیل مارکتینگ است.
آیا می دانستید که بازاریابی ایمیل به عنوان یکی از بهترین تاکتیک های فروش شناخته شده است؟ مطالعات اخیر “بازگشت سرمایه” نشان می دهد، 122 درصد فروش برندها از طریق ایمیل بوده که حتی از فروش از طریق شبکه های اجتماعی نیز بیشتر است. در راستای این تحقیقات، شرکت هاب اسپات نیز اعلام کرد؛ امروزه مشتری ها بیشتر علاقه دارند حداقل ماهی یکبار از طرف مارکت مورد نظرشان یک ایمیل دریافت کنند.

اصول و قوانین ایمیل مارکتینگ

نظر رسانه معتبر و مشهور فوربز در مورد ایمیل مارکتینگ

رسانه فوربز می گوید “ایمیل مارکتینگ سوخت کسب و کار شما را تامین می کند.” اما اگر اشتباهی سوخت دهی کنید، امکان شکست وجود دارد. بهتر است به موقع و به اندازه سوخت تزریق کنید تا انرژی لازم را به دیگر قسمت های دیجیتال مارکتینگ وارد کنید.

فوربز تاکید دارد، بازاریابی ایمیلی:

– ارزشمنده
– موجب افزایش نرخ کلیک در پست های وبلاگ، مقالات و حتی فروش محصولات می شود.
– مشتریان به اشتراک گذاری مطالب شما در صفحه های شبکه های مجازی می پردازند.
– موجب جذب مشتری و وفاداری آنها می شود.
– در انتها باعث اعتبار برند و نام تجاری شما می شود.

 

چگونه برای ایمیل مارکتینگ صفحه فرود تاثیرگذاری ایجاد کنیم؟

قبل از اینکه کمپین ایمیل مارکتینگ را شروع کنیم، باید مطمئن شویم درک درستی از بودجه و اهداف خود داریم. بنابراین قبل از ساخت صفحه فرود و ارسال ایمیل به مخاطبان باید، از قصد و هدف خودمان آگاه باشیم و هوشمندانه رفتار کنیم.

1. برای شروع ایمیل مارکتینگ، یک ایمیل شخصی بسازید

در قدم اول باید بدانید که مردم نسبت به مسائل شخصی بیشتر از ایمیل های رسمی واکنش نشان می دهند. برای مثال خود من به شخصه روی ایمیل هایی که نام فرد صاحب بیزینس آورده شده بیشتر تمایل به کلیک دارم تا ایمیل های تجاری و رسمی. به این دلیل که همیشه ایمیل های شخصی جلب توجه کرده و اغلب حس نزدیکی بیشتری به مخاطب وارد می کند.
لازم به تذکر است که این نکات ساده و از نظر برخی منتقدان پیش پا افتاده، فروش را چندین برابر خواهد کرد.

 

2. قبل از ارسال ایمیل، یک محتوا ساده و صمیمی تولید کنید

– از عنوان جذاب و گیرا استفاده کنید:
برای اینکه بخواهید نرخ کلیک ایمیل را افزایش دهید، باید بخش اول ایمیل یعنی عنوان را امری جدی بدانید. دو راه دارید؛ یا یک عنوان جذاب و هیجان آور انتخاب می کنید یا به زودی ایمیل شما به طور مستقیم به لیست سیاه منتقل می شود. فقط سعی نکنید خواننده را با عنوان دروغین دست به سر کنید، به جای آن با ایجاد عنوانی شگفت انگیز، پرچم قیف فروش(قیف بازاریابی) خود را همانجا بکوبید.

مثال های خوب:
1. انتخاب شما باعث افتخار ماست
2.ممنون که ما را انتخاب کردید – اینجا کلی تخفیف داریم
3. پرفروش ترین مانتوها اما به سلیقه شما
4.هدیه من به تو(نام مشتری)
5. 40 درصد آف روی محصولات مورد علاقه شما و ….

 

– متن ساده و جذاب بنویسید

امروزه مردم به دنبال راحتی و دسترسی سریع هستند. این عامل بسیار مهمی است که شما ایمیل را مختصر و مفید و کاملا هوشمندانه بنویسید. برای مثال از نوشتن اطلاعات غیرضروری که فقط مخاطب را گیج میکند بپرهیزید و هول محور خدمات اصلی بنویسید. هر چه از عبارات امری استفاده کنید و فرد مقابل را مجاب به انجام کاری کنید؛ زودتر جواب می گیرید و به نتیجه می رسید.
از عبارات زرد مانند کلیک کنید، یادگیری زبان در دو روز یا جمله های انگیزشی اجتناب کنید. در همان ابتدا واقعیت را به مشتری ارائه دهید تا اعتماد بیشتری ایجاد شود و در مرحله های بعد شما را همراهی کنند.

– از نام شخصی افراد برای ارسال ایمیل استفاده کنید

اگر می توانید از نام و نام خانوادگی افراد برای خطاب کردن آنها در ارسال ایمیل استفاده کنید. هرچه با شخصی سازی به مشتریان خود نزدیک شوید، این صمیمیت برای آنها جذاب بوده و نرخ باز شدن ایمیل افزایش پیدا می کند.

مثال خوب:
محمد عزیز، ممنون که خدمات ما را انتخاب کردید.
خانم سعادت، امروز یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم.

سرویس ایمیل مارکتینگ

– پاراگراف اول ایمیل و تاثیر مستقیم آن بر مخاطب

اگر قصد دارید بین 50 تا 95 کلمه ایمیل ارسال کنید، باید بدانید پاراگراف اول آینده کسب و کار شما را رقم می زند. هر چقدر از لغات و عبارات عامیانه و مناسب استفاده کنید، برگشت سرمایه به تجارتتان افزایش می یابد. از مخاطبان بابت انتخابشان تشکر کنید، رابطه ای دو طرفه با آنها برقرار کنید و به آنها بگویید چقدر نظر و بازخورد آنها برایتان اهمیت دارد.

– در پاراگراف دوم چی بنویسیم؟

این بخش برای کسانی است که دوست دارند کمی طولانی بنویسند و مخاطب را بیشتر درگیر کنند. در پاراگراف دوم طفره نروید و باز به اصل موضوع بپردازید. البته توصیه ما این است که محتوا ایمیل مارکتینگ نباید بیشتر از 95 کلمه باشد. در نتیجه اگر ریسک می کنید و بیش از 100 کلمه می نویسید بهتر است بدانید، درگیری مخاطب با برند شما پایین آمده و نرخ کلیک خوبی کسب نمی کنید.

3.معقوله ریسپانسیو یا واکنش گرا را فراموش نکنید

از سال 2015 تاکنون حدود 68 درصد افراد از طریق گوشی موبایل ایمیل های خود را باز می کنند. حال فکر کنید صفحه فرود ایمیل مارکتینگ کسب و کارتان مشکل دارد و به خوبی در صفحه نمایش تلفن همراه نمایش داده نمی شود. در نتیجه تعداد زیادی مخاطب را از دست داده یا به سرعت خبرنامه برند شما را حذف می کنند.
بنابراین با داشتن یک قالب جالب برای ریسپانسیو می توانید مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنید.

 

4.فراخوان عمل شفاف طراحی کنید

یکی دیگر از دلایلی که می توانید نرخ باز شدن ایمیل را افزایش دهید، طراحی یک فراخوان یا به انگلیسی Call to action وسوسه انگیز است. زنگ خطر این است که هرگز به زور عملکردی را به مخاطب القا نکنید و هر چه بیشتر اجازه انتخاب به آنها دهید، سریع تر اعتماد می کنند و برای کلیک لحظه ای تامل نمی کنند.

 

نکته مهم این است که اگر عکسی برای ایمیل مارکتینگ انتخاب کرده اید، حتما عکس را به صفحه سایت لینک دهی کنید زیرا گاهی
مخاطبان بر روی تصاویر هم کلیک می کنند.

باید و نباید های بازاریابی ایمیل

1.از فرستادن ایمیل هایی با مضمون فروش بیشتر، کلیک کنید و از این دسته عبارات خودداری کنید. شاید بار اول نتیجه بخش باشند اما به مرور زمان جزء ایمیل های اسپم قرار می گیرند.
2.در محتوای ایمیل شرایطی را ایجاد نکنید که حس زور و اجبار به مخاطب منتقل شود بلکه محتوایی بنویسید که راه برای مشتری باز باشد و حق انتخاب داشته باشد. حتما دکمه لغو اشتراک در نظر بگیرید.
3.از طفره رفتن چه در عنوان چه در متن اصلی بپرهیزید. امروزه مخاطبان می خواهند به سرعت به خدمات و خواسته هایشان دسترسی داشته باشند.
4.از عکس های بی کیفیت استفاده نکنید. بعد از عنوان محتوا، عکس ها تاثیر بسزایی در نرخ کلیک داشته و کشش بیشتری از سوی مخاطب خواهد داشت.

تاثیر نرخ تبدیل بر ایمیل مارکتینگ

در این بخش می خواهیم از تاثیرگذاری بهینه سازی نرخ تبدیل بر ایمیل مارکتینگ بگوییم. در واقع در نرخ تبدیل، قیف فروش وب سایت تان را آنالیز کرده و توسط آن نقشه راه سایت را به دست می آورید. در ادامه می خواهیم اصولی به شما معرفی کنیم که با انجام دادن آنها، نرخ تبدیل سایت افزایش یافته و خدمات دهی موثرتری ارائه می دهید.

1.همانطور قبل گفتیم و در اینجا نیز تاکید می کنیم، حتما ایمیل های خود را برای نسخه موبایل نیز طراحی و عرضه کنید. در جامعه امروزی حتی افراد مسن نیز با گوشی همراه خود شبکه های مجازی و سایت ها را بررسی می کنند و تعداد محدودی از افراد به لپ تاپ و کامپیوتر دسترسی دارند. داشتن یک طراحی صحیح در ریسپانسیو به افزایش نرخ تبدیل کمک زیادی خواهد کرد.

قبل از ارسال ایمیل به مخاطبان، حتما نسخه موبایل را امتحان کنید و مطمئن شوید عکس، متن محتوا و لینک ها به درستی کار می کنند.

2.از لغات سخت و پیچیده استفاده نکنید. هر چه روان و ساده بنویسید؛ حتی افرادی که دستور زبان فارسی را به خوبی بلد نیستند کلیک می کنند. تصور کنید مخاطب دایره لغات گسترده ای ندارد و درکی کاملی از موضوع ندارد.

3.عناصر ایمیل را در جای مناسب قرار دهید. اینکه عکس یا عنوان متن را در جایگاهی بگذارید که فرد به دنبال آن بگردد، نرخ کلیک کاهش پیدا می کند. فراموش نکنید دکمه فراخوان در معرض دید و در مکانی مناسب طراحی شود.

4.تست A/B انجام دهید. این تست یکی از مهمترین و پرکاربردترین تست ها در بازاریابی ایمیل است. در تست ای/بی شما به آزمون و خطا می پردازید و در انتها قالب مناسب و مشخص تجارت خود را دریافت می کنید. این تکنیک یکی از کارآمدترین روشی است که نرخ تبدیل برند شما را افزایش می دهد.

5. صبور باشید و اعتماد سازی کنید. کلید موفقیت شرکت ها و برندهای بزرگ صبر است. اینکه فکر کنید شب اول نتیجه ندیده اید پس تا پایان هم شرایط به همین صورت پیش می رود، کاملا در اشتباهید.

– امکانات تماس خود با مشتری را توسط ایمیل، شماره تلفن، دایرکت یا هر چیز دیگری مهیا کنید.
– روی رابطه کاربری سایت کار کنید و آن را به شکلی شفاف و آسان طراحی کنید.
– خطاهای نگارشی و غلط املایی را به حداقل و صفر برسانید.
– وب سایتی خلاقانه و در دسترس برای آنها ایجاد کنید.
– قسمتی برای چت یا گفتگوی آنلاین برای کاربرد تدارک ببینید.

نتیجه گیری
در این مقاله ما بهترین و رایج ترین تکنیک ایمیل مارکتینگ در سال 2019 را به شما ارائه کردیم. اگر قصد دارید ایمیل مارکتینگ را شروع کنید، باید تمامی اصول بالا را رعایت کنید تا به اهداف فروش خود برسید. اینکه بخواهید بدون اجرای حتی یک مورد از اصول بالا، بر نرخ کلیک یا باز شدن صفحات سایت خود تاثیر بگذارید، در واقع مانند شنا کردن خلاف جهت دریا است. پس این نکات را جدی بگیرید و برنامه ریزی دقیقی برای ایمیل مارکتینگ خود داشته باشید.
اشکالی ندارد اگر دیر شروع کنید و وقت بیشتری برای تمرین و تست کردن بگذارید. دیر اما باکیفیت بهتر از شروعی بی کیفیت و بدون نتیجه است.

 

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *