شک و عدم اعتماد به کسب و کارهای اینترنتی، یکی از علل مهم برای جلوگیری از هر گونه فعالیت عموم از جمله خرید و فروش در این حوزه می باشد. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای تایید هویت فروشگاه های اینترنتی، احراز صلاحیت، رویه پرداخت مطمئن ،افزایش امنیت اطلاعات کاربران، ساماندهی، در صورت تخلف امکان پیگیری حقوقی، رسمیت بخشیدن به کسب و کار سایت، ترغیب مشتریان، بالا بردن ضریب اطمینان، و… اعطای ای نماد به کسب و کارهای اینترنتی را بر عهده دارد.

 


لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی از طرف این موسسه به مدت یکسال صادر می شود. ستاره های بیشتر در این نماد نشان دهنده کیفیت برتر و عملکرد برتر می باشد. ای نماد موقت، اینماد بدون ستاره، اینماد با یک ستاره، اینماد با دو ستاره، ای نماد با سه ستاره، از انواع نماد اعتماد الکترونیکی محسوب می شوند که با توجه به شرایط سایت به آن تعلق می گیرد.

شرایط اخذ ای نماد:

• برای کسب و کارهای اینترنتی که به طور قانونی به ثبت رسیده باشند.
• درج مشخصات کامل و قیمت محصول و خدمات سایت
• برای کسب و کارهای شبکه های اجتماعی
• هدف از طراحی شرکت و یا سایت،خرید و فروش و خدمات پس از فروش باشد.
• مالک شرکت و یا وب سایت باید به طور واضح و شفاف مشخص باشد.
نکته مهم: کسب و کارهای اینترنتی که فقط در وب سایت خود به تبلیغ محصول و خدمات خود می پردازند و سپس از طریق تلفن با مشتری ارتباط برقرار می کنند و سفارش می پذیرند نیازی به دریافت ای نماد ندارند.

قانونی بودن ای نماد الکترونیکی به عنوان مجوزی برای کسب و کار های اینترنتی:

کسب و کار های اینترنتی برای موجه جلوه دادن فعالیت خود و برای قدم برداشتن در مسیر قانونی ملزم به دریافت ای نماد الکترونیکی می باشند.
از آنجایی که فروشگاه های اینترنتی ارتباط چهره به چهره با کاربران خود ندارند و با ارایه اطلاعاتی از کالا و خدمات خود به کاربر با وی ارتباط برقرار می کنند، و وجه مورد نظر در معامله از طریق درگاه های اینترنتی توسط کاربر پرداخت می شود، لذا به نظر می رسد در این مسیر جلب اعتماد و اطمینان مشتری به کسب و کار اولین گام در بازاریابی اینترنتی محسوب می شود. و با درک واژه اعتماد، ای نماد الکترونیکی به صورت برجسته در این نوع کسب و کار خود نمایی می کند. کاربر برای اطمینان از فعالیت قانونی فروشگاه اینترنتی مورد نظر، می تواند به نشان ای نماد که در صفحه اصلی وب سایت درج شده است توجه کند و به اطلاعات مفیدی از آدرس سایت یا پست الکترونیکی فروشگاه، مدت زمان اعتبار ای نماد( که معمولا یک سال تعیین می شود)، تلفن سایت، و…. دست پیدا کند.
نکته: برای دریافت ای نماد الکترونیکی، باید آدرس دامنه سایت در وب سایت اصلی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ثبت شود و فقط درج کلمهIP روی سایت فروشگاه اینترنتی کافی نیست. زیرا که برخی از سایت ها جهت فریب دادن کاربر اقدام به درج تصویر ای نماد بر روی صفحه اصلی خود می کنند. لذا پیشنهاد می کنیم کاربر محترم برای اطمینان کامل، به وب سایت قانونی ای نماد الکترونیکی مراجعه کند و با وارد کردن اسم فروشگاه مورد نظر و دامنه سایت، نسبت به ثبت آن در وب سایت اصلی ای نماد، اطمینان حاصل کند.
لذا شناخت فرایند دریافت ای نماد الکترونیکی می تواند اهمیت بسزایی در افزایش فروش اینترنتی داشته باشد:
1. ورود به سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و ایجاد حساب کاربری، عضویت و در نهایت ثبت درخواست ای نماد2. وارد کردن اطلاعات شخصی اعم از محل سکونت، محل و تاریخ تولد، کد ملی، کد پستی، شماره شناسنامه اطلاعات تماس و….. و بار گذاری مدارکی چون: صفحه اول شناسنامه، تصویر پرسنلی، تصویر کارت ملی، و تصویر پایان خدمت
3. تکمیل فرم اطلاعات جامع از کسب و کارتان
4. تکمیل فرم نظر سنجی
5. بررسی تنظیمات در بخش مدیریت سایت که مربوط به الزامات ای نماد الکترونیکی می باشد.
6. ارسال کپی برابر اصل مدارک خواسته شده، به صورت فیزیکی به آدرس پستی درج شده بر روی سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

نکته: کارشناسان محترم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نسبت به ارزیابی محتوای وب سایت، نوع تبلیغات، شیوه بازاریابی، فرایند فروش و نحوه ثبت سفارش، طبق قوانین و موازین کشور نظارت خواهند داشت.

کسب و کار اینترنتی:

مشتری و مشتری مداری، یکی از عناصر موثر در تدوین استراتژی بازاریابی است. از آنجا که اصول بازاریابی در تمامی انواع بازاریابی از جمله کسب و کار اینترنتی یکسان است. لذا در دیجیتال مارکتینگ نیز همانند انواع بازاریابی های دیگر حساسیت به مشتری و ارزش نهادن به ان برای جلب نظر و حفظ مشتری کاملا در اولویت می باشد. البته با توجه به اینکه امروزه در کسب و کارهای اینترنتی شدت رقابت، تنوع و حق انتخاب بیداد می کند. بنابراین حفظ مشتری و تبدیل مشتری بالقوه به مشتری وفادار کاری بس دشوار است. علت این دشواری را می توان به ماهیت فضای مجازی نسبت داد. آنجا که:
• تعامل چهره به چهره خریدار و فروشنده ممکن نیست.
• غالبا سنجش و ارزیابی کیفیت محصول از نزدیک ممکن نیست.
• انتظار برای بالا آمدن سایت و کندی صفحات سایت
و…. که باعث شده است این فضا در ذهن مشتریان، نمودی از ریسک بیشتر، آسیب بیشتر، خطرات بیشتر و اعتماد کمتر باشد.

شاید به جرات بتوان گفت اولین گام برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی اقداماتی به جا و شایسته برای جلب اعتماد مشتریان و ایجاد یک تجربه خوشایند در وی می باشد. این اعتماد به راحتی به دست نخواهد آمد ولی دور از دسترس هم نخواهد بود. رعایت دقیق مواردی چون:
• *دارا بودن ای نماد الکترونیکی
• ارائه خدمات و محصولات با کیفیت
• آگاهی لازم برای استفاده صحیح از کالا
• پشتیبانی و ضمانت پس از فروش
• طراحی جذاب و حرفه ای وب سایت
• محتوای مناسب سایت
• احترام به حریم شخصی کاربران
• ارائه انواع راه های پرداخت وجه به همراه قرار دادن لوگوی بانک ها
• فراهم آوردن راهی برای دسترسی به نظرات خریداران سابق و کاربران سایت
• شفافیت در مورد هزینه ارسال کالا و قیمت کالا
• تحویل به موقع کالا به مشتریان
• حق انتخاب به مشتری در انتخاب نحوه ارسال کالا
• خدماتی چون ارسال رایگان برای مشتریان وفادار
• رفع مشکلات احتمالی پس از فروش
• تعویض کالای خریداری شده در حد امکان
• برآوردن انتظارات فرد از محصول یا خدمت خریداری شده
• استفاده از ابزار مختص کسب و کار اینترنتی برای ارزیابی کیفیت و عملکرد سرعت سایت

رعایت عوامل ذکر شده در کسب و کار اینترنتی، به عنوان محرکی قوی، انگیزه و تمایل به خرید مجدد و افزایش بازدید کاربران فروشگاه های اینترنتی را به همراه خواهد داشت.

کسب و کار اینترنتی به دور از محدودیت زمان و مکان:

این مزیت برتر تکنولوژی مدرن است، که قادر می سازد مدیران و کارآفرینان کسب و کار خود را در حال حرکت و انعطاف کامل انجام دهند. کافیست اطلاعاتی از موتورهای جستجو، سئو، چگونگی به کار بردن صحیح کلمات کلیدی، چگالی کلمات کلیدی و نحوه توزیع آن در محتوای سایت را نیز چاشنی فعالیت خود کنند، تا ترافیک بیشتری را نصیب سایت خود و توسعه کسب و کار اینترنتی خود کنند. دنیای کسب و کار اینترنتی بدون محدودیت و فقط با رعایت یک سری ضوابط و شرایط( که مهمترین آن دریافت ای نماد الکترونیکی می باشد) می تواند آغازگر یک مسیر پر از موفقیت باشد، برای تمام افراد، با هر نوع علم و دانش و هنری.
اصولا برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق و قانونی که دارای ای نماد الکترونیکی باشد. در دنیای رقابتی داشتن:
• دانش فنی،
• شناخت سیستم عامل ها،
• دارا بودن استعداد هنری در طراحی وب سایت
• اطلاع از ارزش محتوای سایت،
• اطلاعات صحیح از تبلیغات اصولی در گوگل
• آشنایی با واژه نامه کسب و کار اینترنتی
• شناخت رفتار مصرف کننده و رسوخ به ذهن مشتری
• شناخت گروه هدف خود
• داشتن برندی مشخص به همراه استراتژی مسیر
• تحلیل نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود
• تحلیل فرصت ها و تهدیدهای محیطی
• آشنایی با بازاریابی تبلیغات پیامکی و ایمیلی و ….
• استفاده از ابزارهای بازاریابی اینترنتی مانند: اسنیپت، یوتی ام، ادوردز

و…. باعث خواهد شد با امکان جلب اعتماد بیشتر کاربر، از گردونه رقابت عقب نماند.

فروشگاه اینترنتی و تبلیغات مناسب:

تبلیغات به عنوان عنصری جدایی ناپذیر و ترکیبی از دانش و هنر، و موثربر ارزش برند جایگاه ویژه ای را ازآن خود کرده است. به همین دلیل هم با دریافت ای نماد الکترونیکی، کارشناسان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نظارت کاملی بر نحوه تبلیغات فروشگاه های اینترنتی خواهند داشت. تبلیغات هدفمند علاوه بر اطلاع رسانی، توانایی تولید یک نیاز جدید و تغییر یک نیاز را نیز در بازار دارد. پیوند و حک نام تجاری در ذهن مشتری تلاش و هزینه قابل توجهی را بر دوش فروشگاه اینترنتی خواهد گذاشت. درست در همین نقطه بر رفتار خرید، تصمیم گیری مصرف کننده و نگرش مثبت وی نسبت به نام تجاری تاکید می کند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در بازاریابی خدمات به دلیل ماهیت ناملموس خدمات، ارائه تبلیغات با سبکی خاص برای شناساندن و ارتقاء جایگاه برند می تواند شگفتی ساز شود.
3 هدف عمده تبلیغات در کسب و کار اینترنتی می تواند:
• آگاهی به مشتریان
• ترغیب مشتریان به خرید
• یادآوری در ذهن مشتریان و تشویق تکرار خرید باشد.
امروزه شبکه های اجتماعی در حال گسترش می باشند و متعاقبا تبلیغات نیز به عنوان عنصری ارزشمند در حال پیش روی در شبکه های اجتماعی، تلگرام، فیس بوک، اینستاگرام و … می باشد. تجربه نشان داده است هر جا که تبلیغات و بازاریابی فعال است راهی برای کسب درآمد وجود دارد. ربات تلگرامی و پلتفرم های مدیریت نیز این روزها عضو جدایی ناپذیر کسب و کارهای اینترنتی هستند. در یک کسب و کار اینترنتی خود را ملزم بدانید منحصر به فرد عمل کنید و یک مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا ایجاد کنید مزیتی که عامل تمایز و تفاوت کسب و کار شما با سایر کسب وکارها گردد. دریافت ای نماد الکترونیکی، با جلب اعتماد مشتری می تواند یک مزیت رقابتی ارزشمند در کسب و کار اینترنتی قلمداد شود.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *