هک رشد ( که به عنوان ” بازاریابی رشد ” نیز شناخته می‌شود ) استفاده از روش‌های بازاریابی مقرون‌ به ‌صرفه و مناسب برای کمک به رشد و حفظ پایگاه کاربران فعال، فروش محصولات و جذب مشتری است. هک رشد یک اصطلاح چتری برای استراتژی ‌هایی است که تنها بر روی رشد متمرکز هستند.

هک رشد چیست؟

هک رشد ( که به عنوان ” بازاریابی رشد ” نیز شناخته می‌شود ) استفاده از روش‌های بازاریابی مقرون‌ به ‌صرفه و مناسب برای کمک به رشد و حفظ پایگاه کاربران فعال، فروش محصولات و جذب مشتری است. هک رشد یک اصطلاح چتری برای استراتژی ‌هایی است که تنها بر روی رشد متمرکز هستند. این روش معمولا در رابطه با شرکت‌های نوپا ( استارتاپ و کسب و کار ها ) که به رشد گسترده در زمان کوتاهی با بودجه‌های کوچکی که در دسترس دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در بیانی ساده تر می توان گفت که هک رشد، آن کلید های میانبر کوچکی هستند که زندگی و کارتان را ساده تر می کنند. به جای بیت هایی که کامپیوترتان را خراب و بلا استفاده خواهند کرد. عموما هدف از استراتژی هک رشد به دست آوردن حداکثر تعداد کاربر یا جذب مشتری در حداقل زمان ممکن است. اصطلاح هک رشد اولین بار توسط سون الیس، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Growth Hackers در سال 2010 نامگذاری شده است.
بیشترین ارتباط این مطلب با شروع به کار کسب و کار اینترنتی کوچک است، به عنوان مثال سازمان هایی که پول زیادی برای خرج کردن ندارند، اما به سرعت بالای رشد و کشش نیاز دارند. با این حال، این یک مفهوم مقیاس پذیر قابل اجرا برای هر کسب و کار اینترنتی بوده، که علاقمند به حفظ رشد و جذب مشتری و کاربران فعال هستند.

هکر رشد کیست؟

یک هکر رشد فردی است که از استراتژی‌های خلاقانه و کم‌هزینه برای کمک به کسب و جذب مشتری ها استفاده می‌کند. برخی اوقات هکر های رشد نیز بازاریابان رشد خوانده می‌شوند، اما هکرهای رشد به سادگی بازاریاب های معمولی نیستند. هر کسی که یک محصول یا سرویس را ارائه می کند، از جمله مدیران و مهندسین محصول می‌توانند یک هکر رشد باشند. اصولا هکرهای رشد تمایل دارند تا وسواس خاصی بخرج دهند، کنجکاو بوده و همچنین تحلیل گرا باشند.
هکر رشد ایده‌آل می‌داند که چگونه اولویت‌های رشد را تعیین کرده، و همینطور کانال‌ها را برای کسب مشتری، سنجش موفقیت، و رشد مقیاس شناسایی کند.

تفاوت مابین هک رشد به عنوان تکنیک و استراتژی جذب مشتری با بازاریابی سنتی
بسیاری از مردم فکر می کنند که هک رشد و بازاریابی مشابه یکدیگر هستند. با این حال، برخی از تفاوت های کوچک اما مهم در این زمینه وجود دارند، که باید به آنها اشاره شود. هک رشد مانند بازاریابی است، که هدف نهایی آن تشویق افراد بیشتری به استفاده از یک محصول یا خدمات خاص در یک کسب و کار اینترنتی است.
با این حال، به دلیل ریشه های درون جامعه راه اندازی، آن را به شدت به تاکتیک هایی که شامل صرف هزینه های بزرگ که کسب و کارهای بزرگ به آنها دسترسی داشته باشد، تکیه می کند. با این حال، به دلیل بنیاد و پایه ی راه اندازی استارتاپ ها، آنها به شدن به استراتژی هایی که بودجه های محدود و مشخصی را لازم دارند، و افزایش هزینه های گزاف برای رشد و کشش آنها صرف نخواهد کرد.
به طور معمول، هک رشد ترکیبی از بازاریابی، بهینه سازی و مهارت های توسعه ای است که بازاریابی خودکار را در بودجه های کوچک بکار می برد. به عنوان مثال، ایمیل های اعلان خودکار، فرم های ثبت نام فوق العاده ساده، یا صفحه های ثبت شده توسط موتورهای جستجو؛ که می توان افراد دیگری را با استفاده از همان وب سرویس پیدا کرد.

هک رشد برای فروش کسب و کار اینترنتی و استارتاپ

برای شروع هک رشد در یک شرکت، ابتدا محصول خود را ایجاد و تست کرده، تا مطمئن شوید که دیگران مایل به خرید و پرداخت آن هستند. این امور به شما کمک می کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کنید تا شخصیت و خلق و خو، و البته سلیقه ی خریدار اصلی خود را درک کنید. همچنین در ادامه استراتژی هک رشد برای جذب مشتری را بکار ببرید.
به روز رسانی در فواصل منظم، و دریافت بازخورد مشتری، یک مسیر درست در رابطه با هک رشد و جذب مشتری است. در عین حال، محصول تان را برای رشد مداوم، و پی‌گیری موفقیت آمیز نتایج به دست آمده بازاریابی کنید. تست AB و دیگر تکنیک‌های بهینه‌سازی برای شنود موثر هک رشد ضروری هستند. دانایی در زمینه های مختلف در مورد محصولتان می تواند به رشد کسب و کار اینترنتی شما کمک کند.

7 استراتژی هک رشد برای جذب مشتری استارتاپ و کسب و کارها

برای افزایش پتانسیل خود، 7 مورد از رشد هک برای استارتاپ و کسب و کارها وجود دارد، که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد. شما می توانید استراتژی‌ هک رشد برای جذب مشتری استارتاپ و کسب و کارها زیر را تکرار کنید؛ تا افق دیدتان را گسترش داده، و به همان نسبت سود خود را نیز به سرعت افزایش دهید.
1- ایجاد لیست پست الکترونیکی قبل از راه ‌اندازی کسب و کار.
بازاریابی ایمیلی یکی از موثرترین راه‌ها برای دریافت رهبری و تبدیلات موثر است. باید برای این استراتژی موثر، روی ساخت یک لیست ایمیل تمرکز کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که به مخاطبین خود دسترسی داشته و سود خود را به طور موثر تولید کنید. علاوه بر این، بازاریابی ایمیلی یک روش عالی برای شرکت‌های نوپا و کسب و کار اینترنتی، پیش از بازاریابی و تبلیغات سنتی است. این امر به شما امکان می دهد مشتریان بالقوه را حتی قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی و یا استارتاپ خود پیدا کنید.

2- ارائه ی محصول با پلتفرم های همسان
راه‌اندازی حالت اکتشافی برای محصول یک استراتژی اساسی برای استارتاپ ها و کسب و کار اینترنتی است. پلتفرم های مشابه به شما این امکان را می‌دهد که پیام خود را به مخاطبین جدید و بالقوه ارسال کنید. این روش ارائه ی محصول در صدر تمامی این موارد قرار دارد؛ تا بازدهی استارتاپ شما را به یک بازدید جهانی برساند.
سعی کنید تا در این مورد خود را در معرض بازخورد های مشتریان و کاربران قرار دهید. در نتیجه می توانید نقاط ضعف و قدرت خود را به خوبی بیابید.
3- اهرم بازاریابی ارجاع
ارجاع از طریق دوستان، خانواده یا اینفلوئنسر ها، نسبت به ابزارهای دیگر بسیار سریع‌تر می توانند بازاریابی محصول شما را به دیگران ارجاع نمایند. CPA برای مشتریان ارجاع کم‌تر است، و به شما این امکان را می‌دهد که هزینه‌های خود را نیز کاهش دهید.
چنین مشتریانی نرخ حفظ و نگهداری بهتری دارند که منجر به LTV 16 درصدی می‌شود. علاوه بر این، متخصصان فروش با برنامه‌های مرجع نیز چهار تا شش برابر بیشتر از آن‌ها درآمد خواهند داشت.

4- نام تجاری جدید مشارکتی
مشارکت یا هم‌کاری‌ های استارتاپی با برند های بزرگ‌ تر یکی دیگر از موارد مهم در این زمینه را شامل می‌شود. نام‌ های کوچک و بزرگ‌تر نشان داده‌اند که بازاریابی مشارکتی یک استراتژی موثر برای رشد هک است. این برنامه نه تنها شهرت شما را در رسانه ‌های اجتماعی افزایش می دهد، بلکه ترافیک آلی مرتبط را نیز به وب سایت شما خواهد فرستاد. این یک فرصت برای پوشش اخبار محصولات کسب و کار شما است. همچنین این استراتژی قابلیت دید محصولات و خدمات شما را افزایش خواهد داد.
5- میزبانی و شرکت در رویدادهای اجتماعی و کنفرانس ها
آمار سنگین موجود در این زمینه این است که 30 درصد از کسب و کار و استارتاپ های جدید در ماه های اخیر شکست خورده اند. شما با حضور در یک کنفرانس، ابزارهایی را که لازم دارید بکار گرفته، و اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما یکی از معدود مواردی است که شکست نمی خورد. از بهترین ها بیاموزید، ارتباطات خود را افزایش دهید، و مهارت های خود را افزایش دهید. به راه انداختن اتفاقات و رویداد های مربوط به جامعه و کنفرانس های مهم به شما این امکان را می دهد تا موفقیت خود را تضمین کنید.

6- به دست گرفتن اهرمهای بازار های همجوار
بازارهای مجاور برای رشد فروش شما عالی هستند. آن را اغلب با نام ” فضای روشن فرصت ها” اشتباه گرفته می شود. بازار های مجاور به معنی بازارهایی است که به آنچه که کسب و کار شما انجام می دهد، نزدیک تر است. استراتژی بازارهای مجاور این است که مهارت ها و توانایی های شما را نمایان کند، نه محصولات و خدماتتان را. این روش قابلیت هایتان را در اختیار دیگران قرار می دهد، و ارزش جدیدی را با مشتریان بالقوه ایجاد می کند.
قبل از ارزیابی هر بازار جدید، ابتدا باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید. سوال هایی مانند: چطور رقابت را شروع کنم؟ از لحاظ حجم و سود، چقدر فرصت در اختیار است؟ آیا موانع قانونی برای مقابله با آنها وجود دارد؟ سپس به مهارت های استارتاپی خود و کانال های موجود نگاه کنید. راه های جدیدی را برای استفاده از این مهارت ها پیدا کنید. در نهایت خود را در راه رشد فرصت های جدید فروش تان مشاهده خواهید کرد.

7- یک اجتماع مشخص از رسانه‌ های جمعی در برند محصولتان ایجاد کنید.
رسانه ‌های اجتماعی بخش مهمی از ترکیب تکنیک و استراتژی جذب مشتری برای شرکت‌های نوپا است. شما می‌توانید از جوامع رسانه ‌های اجتماعی برای ترویج خود، دریافت بازخورد بازار و تعامل با اینفلوئنسر ها استفاده کنید. طبیعی است که زمان مشخصی صرف می شود، تا محتوا را گسترش داده و مخاطبان خود را پیدا کنید. برای این منظور، کسب و کار ها و یا استارتاپ ها باید برای همسو کردن فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی خود در جهت رشد کلی، تلاش کنند.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *