اتوماسیون بازاریابی چیست؟

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزارهایی اطلاق می شود که هدف آن خودکار سازی اقدامات بازاریابی و کسب و کار است. بسیاری از بخش های بازاریابی باید وظایف تکراری مانند ایمیل، رسانه های اجتماعی و سایر فعالیت های وب سایت را خودکار کنند. تکنولوژی اتوماسیون بازاریابی این وظایف را ساده تر می‌کند. اتوماسیون بازاریابی یک تاکتیک است که به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا مشتری بالقوه خود را با استفاده از محتوای بسیار با ارزش شخصی و ارزشمند به مشتریان راغب تبدیل کنند. اتوماسیون بازاریابی یک قطعه مهم در پازل بازاریابی کسب و کار است و به هیچ وجه به معنای نقطه‌ی پایانی آن نیست. شما باید دائما تغییر و تجزیه و تحلیل استراتژی خود باشید تا بدانید چه چیزی برای بدست یابی به موفقیت لازم است و چه چیزی لازم نیست.

 

تفاوت اتوماسیون بازاریابی ایده‌آل با واقعی چیست؟

در بهترین حالت، اتوماسیون بازاریابی نرم افزار و تاکتیک هایی است که به کسب و کارها اجازه می دهد تا مانند آمازون به امر خرید و فروش بپردازند. این نوع از اتوماسیون بازاریابی معمولا درآمد قابل توجهی برای کسب و کارها ایجاد می کند و بازدهی عالی سرمایه گذاری مورد نیاز را فراهم می کند. اگرچه این ساده ترین نوع بازاریابی نیست، اما اتوماسیون بازاریابی قطعا غیرممکن نیست.

 

 

تصور کنید که سعی دارید گیاه را برویانید. ابتدا شما نیاز به خاک مناسب برای رشد گیاه خود دارید. سپس نیاز به مراقبت از بذر، آب و نور دارید تا بتوانید این دانه ها را به یک گیاه سرسبز تبدیل کنید. در داستان ما، به نظر می رسد اتوماسیون موثر بازاریابی درست مثل پرورش این گیاه است. در پایان روز، امیدواریم که ما (جوانه ها) خود را به اندازه کافی پرورش دهیم تا مشتریان پرداخت کننده واقعی (یک گیاه سرسبز و پر از رشد) داشته باشیم.

با این حال، اصطلاح اتوماسیون بازاریابی تبدیل به یک واژه روزمره شده است، که در آن کسب و کارها به دنبال نرم افزار اتوماسیون بازاریابی هستند آنهم به دلیل این تصور که تمام ابزار بازاریابی دیجیتال برای رشد ضروری هستند، از جمله آنهایی که برای تولید مشتریان راغب جدید مورد نیاز هستند. این تصور غلط، تعداد زیادی از بازاریابان را با ابزارهای پیچیده به سوی قیف فروش سوق می‌دهد، اما مشتریان راغب جدیدی ارائه نمی‌دهد.

نتیجه آن این است که بازاریابان برای شکوفا شدن به خریدن لیست‌هایی از ایمیل مشتریان بالقوه روی می‌آورند. در حالی که این راه حل به نظر سریع یک راه حل دراز مدت نیست و همچنین زمینه مناسب برای یک رابطه سالم و طولانی با مشتریان آینده کسب و کار شما ایجاد نمی کند.

در قیاس با پرورش گیاه، این امر همانند استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی یا تقویت کننده ها برای رشد سریع تر گیاه است. مطمئناً، به نظر می رسد یک راه حل خوب و سریع باشد اما موفقیت دراز مدت شما را تضمین نمی کند.

در چه مواردی می توان از اتوماسیون بازاریابی بهره گرفت؟

اتوماسیون بازاریابی یک راه عالی برای هدایت مشتریان بالقوه از طریق وب سایت، کانال‌های اجتماعی و ایمیل برای ایجاد مشتریان راغب جدید است. نرم افزارهای قابل استفاده عبارتند از:

– بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
– ایمیل مارکتینگ
– راهکار نسل
– راهکار نگهداری
– معیارها و تجزیه و تحلیل
– فعالیت های مدیریتی

ایمیل مارکتینگ

هر کسی که کسب و کار آنلاین را انجام می دهد، حتی برای یک زمان کوتاه، می داند که ایمیل مارکتینگ طیف وسیعی از امکانات را ارائه می دهد. اتوماسیون ایمیل مارکتینگ ابزار و مکانیسمی است که کمک می کند تا به طور خودکار مکالمات با مشتریان صورت بگیرد و محتوای شخصی با درجه بالایی تحویل داده شود. این امراین امکان را می دهد که مطمئن شوید مشترکین محتوای متناسب مد نظرشان را به سادگی دریافت خواهند کرد.

یک عنصر مهم ایمیل مارکتینگ ادغام سیستم ایمیل مارکتینگ و وب سایت شما با Google Analytics یا دیگر سیستم های تجزیه و تحلیل ردیابی اختصاصی است. در این بخش ما شمارا با سازو کارGoogle Analytics آشنا خواهیم کرد. این امر باعث می شود تا بازاریابان اطلاعاتی را در مورد مشترکان فراتر از معیارهای استاندارد که بخشی از کمپین های ایمیل هستند جمع آوری کنند. بنابراین پس از ادغام سیستم ایمیل مارکتینگ و وب شما بایستی اهداف خاص خود را در Google Analytics تعیین کنید.

 

همزمان با نظارت بر ترافیک سایت شما، گوگل آنالیز آدرس ایمیل را با کوکی های موجود در مرورگر مشترک جفت می‌کند. سپس داده های گیرندگان در پلت فرم ایمیل مارکتینگ در دسترس است. اطلاعات جمع آوری شده از این مجرا به شما امکان می دهد تا کمپین های موثرتری را ایجاد کنید که بر اساس رفتار کاربر و ترجیحات مشتریان فردی هدف قرار می گیرد.

 

کمپین های مبتنی بر داده های Google Analytics می توانند با استفاده از پاسخ دهنده های خودکار طراحی شوند و یا یک پست اختصاصی مخصوص برای مخاطبان با اهداف یا مجموعه ای از اهداف مشترک را ارسال کنند. هر دو روش در حمایت از روند فروش بسیار موثر هستند. شما می توانید تاثیری مشابه را از طریق استفاده از کدهای ردیابی انجام دهید و یا تکه های کوچکی از اسکریپت کد که روی صفحه اینترنتی قرار دهید. این امر به شما این امکان را می دهد تا ببینید آیا یک صفحه خاص بازدید شده است یا نه؟ و در عین حال به بررسی میزان تبدیل کمپین های ایمیل مارکتینگ کمک می کند.

 

 

استفاده از داده های موجود در کمپین های ایمیل مارکتینگ، رفتار کاربر در صفحات وب و تاریخ خرید وی، می تواند به بازاریابان کمک کند تا در کسب و کار خود ارتباطات کاملا اختصاصی را برنامه ریزی کنند. در این خصوص شرکت ها در کسب و کار خود می توانند گروه های مشترك را با ویژگی های مشترك تشخیص دهند و آنها را با پیام هایی كه مستقیما به نیازهای آنها مربوط می‌شود مورد خطاب قرار دهند. قابلیت های ایمیل مارکتینگ به شما امکان می دهد برنامه های بسیار موثر را اجرا کنید.

 

 

برای مثال می توانید یک خبرنامه را با یک ساختار خاص طراحی کنید که حاوی یک بخش با پیشنهاد اصلی برای همه مشترکین باشد. همچنین یک پیشنهاد اضافی با محتوای پویا، به طور خودکار با توجه به اطلاعات فروش مربوط به افراد خاص و آدرسهای ایمیل طراحی کنید. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که هر خبرنامه برای یک گیرنده خاص خواهد بود.

یک نظرسنجی از بازاریابان توسط Regalix نشان می دهد که وب سایت و ایمیل موثرترین کانال ارتباطات آنلاین و ایمیل مارکتینگ هستند. در این خصوص بایستی نیازهای واقعی مشتریان خود را بدانید و به ارسال محتوای جالب و جذاب براساس اختصاصی سازی پیشرفته و بهینه سازی کمپین های بازاریابی بپردازید. پتانسیل اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به بازاریابان کمک می کند پیام های مؤثر را برای نیازهای مشترکان در خلال استراتژی ارتباط یا ارتباطات تعریف شده مانند توزیع پیام خوش آمدید ارسال کنند.

 

تعامل بازاریابی و تولید محتوا با ایمیل مارکتینگ

بازاریابی و تولید محتوا یک نوع بازاریابی متمرکز بر ایجاد، انتشار و توزیع محتوا برای یک مخاطب آنلاین به صورت هدفمند است. هدف از بازاریابی و تولید محتوا کمک به شرکت ها ایجاد وفاداری نام تجاری پایدار از طریق ایجاد اعتماد و برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق به اشتراک گذاری محتوای با ارزش و اغلب رایگان به جای فروش مستقیم است. در خلال ایمیل مارکتینگ ارسال یک پیام تجاری، معمولا به گروهی از افراد، با استفاده از ایمیل صورت می گیرد.

این اغلب برای ارتقای رابطه تجاری یا برند با مشتریان فعلی یا قبلی مورد استفاده قرار می گیرد و وفاداری را تشویق می کند، کسب و کار را تکرار می کند و مشتریان جدید را جلب می‌کند. اگر توجه کرده باشید متوجه نقطه مشترک میان این دو نوع استراتژی بازاریابی خواهید شد که آن ایجاد وفاداری و تکرار کسب و کار از طریق ارسال و به اشتراک گذاری محتوا است. ایمیل هایی که ارسال می‌کنید باید محتوایی با کیفیت، مرتبط و جالب داشته باشند. آن ها همچنین باید محتوای بصری جذاب داشته باشند. سرانجام، باید یک هدف مشترک داشته باشند.

 

در ادامه به بخش های مختلف یک ایمیل مارکتینگ اشاره خواهیم کرد. هر یک از این قسمت ها باید به عنوان یک فرصت برای بازاریابی محتوا و ایمیل مارکتینگ در تعامل با یکدیگر شناخته شوند. محتوا ایمیل را کامل می کند، اما زمانی که وقت خود را برای مخاطبان خود اختصاص می دهید و برای آن ها می نویسید، این ایمیل بخشی قدرتمند از استراتژی بازاریابی شما می شود.

  •  موضوع ایمیل

تحقیقات بی پایان در زمینه بدترین و مؤثرترین موضوع ایمیل وجود دارد. با نگاهی اجمالی به ایمیل‌های دریافتی خود در طی چند روز اخیر این سؤالات خودتان را بپرسید: چه ایمیل هایی هنوز باز نشده اند؟ روی چه ایمیل هایی فورا کلیک می‌کنید؟ و در مقابل، چه ایمیل هایی به طور مستقیم به سطل زباله رفت؟ پاسخ به این سؤالات احتمالا به یافتن موضوع کمک زیادی می کند. موضوع ایمیل اولین تصور ایمیل شماست و زمان زیادی برای ساخت آن ندارید. براساس مطالعات صورت گرفته شاید فقط 3 ثانیه داشته باشید تا توجه خواننده را جلب کنید. این اساسا یک نگاه سریع است. مهم است که این 3 ثانیه شمارش شود. سعی کنید موضوع ایمیل را به گونه ای جالب، جذاب انتخاب کنید تا مخاطب روی آن کلیک کند.

همچنین به ایمیل هایی که بعد از خواندن موضوع ایمیل بلافاصله به سطل زباله انداختید نگاه کنید. چرا این اقدام را انجام دادید؟ آیا ایمیل را هرزنامه تشخیص دادید؟ آیا فرد یا شرکت پیام هایی از این دست را اغلب برای شما می فرستد؟ آیا ایمیل های آنها محتوایی متفاوت با موضوع ایمیل را ارائه می دهند؟ با نگاهی تحلیلی به آن نمونه ها از انجام هر گونه اشتباه در ارسال ایمیل خودداری کنید. همیشه رویکرد بازاریابی محتوا را به ایمیل داشته باشید: شما در حال تلاش برای کمک به خواننده هستید، نه عقد یک قرارداد. اطمینان حاصل کنید که موضوع ایمیل محتوای آن را نشان می دهد. صحبت از محتوای ایمیل، ما را به نقطه بعدی هدایت می کند.

  • محتوای ایمیل

اگر موضوع ایمیل و دعوتنامه نان ساندویچ ایمیل شما باشد، محتوای ایمیل گوشت است. هنگامی که شما توجه مخاطب خود را با موضوع ایمیل قابل کلیک جلب کردید، از محتوای ایمیل برای به اشتراک گذاشتن محتوای با کیفیت، مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید. هر چه قدر این محتوا به کسب و کار شما مربوط باشد، بیشتر به اشتراک گذاشته خواهد شد، و بیشتر با نام تجاری خود مشتریان بالقوه را جلب خواهید کرد.

 

اول و مهمتر از همه، این است که محتوای ایمیل شما نیاز به تقویت موضوع ایمیل دارد. زمان مناسب برای ارسال ایمیل ها نیز بایستی مد نظر قرار داده شود. بنابراین اگر اساسا یک چیز را وعده بدهید و چیز دیگری را تحویل بدهید، احتمالا گزارش های لغو عضویت و حتی اسپم از دریافت کنندگان ناراضی را دریافت خواهید کرد.

  •  دعوتنامه ترغیبی (CTA)

اگر شما یک پست وبلاگ را به اشتراک می گذارید، پس می خواهید مخاطب به وب سایت دیگری مراجعه کند بهتر است عبارت «خواندن بیشتر» را درج کنید. اگر شما نظرسنجی می کنید، و می خواهید مخاطبتان به سوالات پاسخ دهد. دعوتنامه ترغیبی می تواند عبارتی با مضمون «تمایل به همکاری دارم » باشد که برای تشویق بازدیدکنندگان برای کمک به جمع آوری داده ها با استفاده از نظرسنجی شما مناسب خواهد بود.

  • محتوای خود را امضا کنید

بهتر است در انتهای ایمیل نام خود را درج کنید با این کار مخاطب خواهد فهمید که شما چه کسی هستید و جنبه‌ی اختصاصی به ایمیل شما خواهد داد.

چگونه اتوماسیون بازاریابی به بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) منجر می شود؟

 

در بازاریابی اینترنتی بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) یک سیستم برای افزایش درصد بازدیدکنندگان وب سایت است تا آن ها را به مشتریان دائم تبدیل کند، یا به طور کلی، اقدامات مورد نظر را بر روی یک صفحه وب اعمال کند. این امر معمولا به عنوان بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) شناخته می شود. اتوماسیون بازاریابی می تواند به طور قابل توجهی تعداد بازدیدکنندگان وب سایت شما را افزایش دهد.

 

 

در ادامه تعدادی از استراتژی هایی که می توانید برای بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) وب سایت خود به کار ببرید، را عنوان می کنیم:

 اطمینان حاصل کنید که صفحات وب شما به سرعت بارگذاری می ‌شوند. چراکه اگر زمان بارگیری وب سایت طولانی باشد به طور خودکار مشتری از بازدید صفحه شما دلسرد می ‌شود. بنابراین همیشه زمان بارگیری وبسایت خود را چک کنید.

 استفاده از عناصر کمتر در صفحه وب نه تنها زمان بارگیری را تسریع می کند، بلکه عناصر بیش از حد در صفحه ممکن است مخاطب را از مسیر اصلی منحرف کند. مشتریان خود را با تصاویر محدود و در عین حال قدرتمند مشغول نگه دارید تا از هدر رفت بازدیدکنندگان خود جلوگیری کنید.

 عناصر تبدیل را به طور استراتژیک قرار دهید. تماس با شما، فرم ثبت نام و سایر عناصر تبدیل باید در بالای صفحه قرار داده شود تا بازدیدکنندگان بتوانند آنها را به سرعت پیدا کنند. به یاد داشته باشید که همه بازدیدکنندگان تا انتها صفحه‌ی شما را نخواهند خواند.

 در مورد مزایای محصول یا خدمات خود و اینکه چگونه دقیقا می تواند به مشتریان شما کمک کند با آن ها رو راست باشید.

 بازدیدکنندگان خود را با استفاده از کلمات ترغیب کننده (CTA) تشویق کنید. دعوتنامه ترغیبی خود را امتحان کنید تا بدانید که چه عبارت یا کلمات بهتر کار می‌کنند. بسته به هدف شما می توانید از «پرس و جو اینجا»، «رزرو در حال حاضر» یا «خرید در حال حاضر» استفاده کنید.

 همه بازدیدکنندگان تمایل به ارائه اطلاعات شخصی خود ندارند بنابراین این نوع از اطلاعات را به چند داده مهم مانند نام و شغل محدود کنید. شما همیشه می توانید یک ایمیل نظرسنجی برای جمع آوری جزئیات بیشتر ارسال کنید.

 بخش پیشنهادات و نظرات را اضافه کنید. مشتریان و نظرات مثبت به شما برای ایجاد اعتبار و اعتماد به نفس در بین بازدیدکنندگان کمک خواهند کرد.

 ایمیل های خود را شخصی سازی کنید. شخصی سازی ایمیل بسیار موثر است و این باعث می شود که دیگران آن استفاده نکنند. به عنوان مثال نام کاربر را در پیام خود ذکر کنید. از داده های مشتری مانند جمعیت شناسی، خرید گذشته و رفتار آنلاین برای ارائه محصولات و خدمات مناسب استفاده کنید. از محتوای پویا استفاده کنید تا مخاطبین تنها تصاویری را که مربوط به منافع آنها هستند مشاهده کنند.

 

 

اتوماسیون بازاریابی B2B و B2C

اتوماسیون بازاریابی یک راه فوق العاده قدرتمند برای تعامل با مشتریان است، اما این تکنیک به گران بودن، مدیریت و اجرای چالش برانگیز شهرت دارد. با این حال، ما اکنون شاهد تغییر قابل ملاحظه ای هستیم که اتوماسیون بازاریابی ساده تر و پیاده سازی آن آسان شده است. اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری اشاره دارد که به طور خودکار ایمیل ها یا ایمیل های تبلیغاتی را به مشتریان و مشتریان بالقوه پشت صحنه ارسال می کند، آنهم بر اساس قواعدی که شما تعریف می کنید.

اتوماسیون بازاریابی از «سفرکاربر» استفاده می کند که از یک محرک شروع می شود، مانند ثبت نام برای خبرنامه، خرید و یا به اشتراک گذاری یک ایمیل. این سفرها به گونه ای طراحی شده است که بیشتر به یک گیرنده ایمیل مرتبط باشند. استفاده از این سفرها برای بازاریابان ساده تر است چرا که فقط یکبار راه اندازی می‌شوند. این سبک از ایمیل مارکتینگ نیز ارزشمند است، زیرا با مخاطبان و مشتریان شما ارتباط برقرار می کند و وفاداری به برند را ایجاد می کند. اتوماسیون بازاریابی B2B و B2C ، نرخ بازگشت سرمایه ROI عایدی و نتایج را تولید می کند.

امروز، بازاریابان، از اتوماسیون بازاریابی برای فرستادن پیام های شخصی، به موقع و مرتبط استفاده می کنند، چرا که در خلال این پروسه مشتریان با برند تجاری شما درگیر می شوند و تمایل بیشتری برای صرف هزینه دارند. با این حال، از منظر تاریخی دسترسی به یک پلت فرم بازاریابی B2C بسیار گران و استفاده از آن بسیار دشوار و سخت بود. راه حل های نرم افزاری برای اتوماسیون بازاریابی B2B، هنوز هم برای غول هایی مثل Target، Ford و Intel وجود دارند، اما اکنون اتوماسیون برای کسب و کارهای متوسط بسیار قابل دسترس است.

اتوماسیون بازاریابی برای اولین بار در اوایل دهه 90 معرفی شد، اما در سال 1999، هنگامی که بعضی از فروشندگان برندهای تجاری به عرصه کسب و کار وارد شدند. موفقیت در حال رشد این فروشندگان و محبوبیت فزاینده «ابزارهای مبتنی بر اَبر» موجب افزایش فروشندگان جدید در اواسط سال 2000 شد. امروزه همه ما با فعالیت‌های مبتنی بر بازاریابی متمرکز مانند آزمون A/B، صفحات فرود و وبینارها، آشنا هستیم زیرا آنها تبدیل به بخش قابل اعتماد از تکنولوژی بازاریابی شده‌اند.

 

 چگونه شرکت های B2B و B2C اتوماسیون بازاریابی را اتخاذ کرده اند؟

 

مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی بیشمار است. در واقع، بازاریابان B2C با استفاده از اتوماسیون، نرخ تبدیل را تا 50٪ افزایش دادند.

براساس این جدول به نظر می‌رسد که همه از اتوماسیون بازاریابی استفاده می کنند. با این حال، این چنین نیست. اگر به درآمد سالانه شرکت نگاه کنید، شرکت های فورچون 1000 بیشترین میزان را در اختیار دارند و غیره ، اما میلیون ها کسب و کار دیگر وجود دارد که می خواهند همان رشد و بازگشت را داشته باشند. در بالا، شما بازاریابی ابری یا کلود مارکتینگ را دارید، و در پایین، ابزار بازاریابی پست الکترونیکی با ابزارهای پاسخ دهنده خودکار دارید. اکنون که متوجه شدیم چگونه شرکت ها اتوماسیون بازاریابی را اتخاذ کرده اند، در مورد چگونگی استفاده B2C و B2B از اتوماسیون بازاریابی برای دستیابی به اهداف تجاری خود بحث خواهیم کرد.

 

بازاریابی مصرفی(B2C) و بازاریابی بیزنس به بیزنس(B2B) از اتوماسیون بازاریابی برای ارسال پیام های شخصی تر، به موقع و مرتبط استفاده می کنند که باعث افزایش تعامل و درآمد می شود. مهم نیست که چه ابزار یا پلتفرمی مورد استفاده قرار گیرد، اتوماسیون بازاریابی را می توان به سه جزء اصلی تقسیم کرد: محرک، قواعد و محتوا.

با در نظر گرفتن این سه جزء اصلی در هر دو بازاریابی به تفاوتها و شباهت ها اشاره می کنیم. در خصوص شباهت‌ ها بایستی عنوان کرد که هردو نوع با ارسال پیام های مربوط به لیست مشترکین خود در صدد حفظ برند خود هستند. هردو به دنبال به دست آوردن معیارهایی هستند که به آن ها، برای کمپین های آینده کمک کند. هردو به دنبال افزایش بهره وری و افزایش درآمد هستند.

اما تفاوت های واضح نیز وجود دارند. اتوماسیون بازاریابی B2C بر روی پیام های شخصی و پیام های بسیار مرتبط متمرکز است، در حالی که بازاریابی بیزنس به بیزنس اغلب متمرکز بر کمپین های موفق تر است. بازاریابی مصرفی همه چیز در مورد سفر کاربر و جایی است که فرد در فرآیند منحصر به فرد خود قرار دارد را می‌داند، در حالی که اتوماسیون بازاریابی B2B بیشتر در مورد آموزش و به اشتراک گذاری ارزش برای یک گروه بزرگ است و متمرکز بر پرورش مشتریان راغب از طریق قیف فروش است. بنابراین قیف فروش در بازاریابی بیزنس به بیزنس اهمیت دارد.

چگونه اتوماسیون بازاریابی B2C کار می کند؟

 

کسب و کارهای B2C همچون Rip Curl، Birchbox، Jaybird، Virgin Experience Days، نیسان و دیگران از اتوماسیون بازاریابی برای کمپین های تولید درآمد استفاده می‌کنند که به طور مستقیم بر درآمد خالص آن ها تاثیر می گذارد. این شرکت های پیشرو B2C از اتوماسیون بازاریابی برای ارسال خودکار ایمیل به مشتریان بر اساس زمان یا اقدامات مبتنی بر عمل استفاده می کنند تا پیام های جذاب و قانع کننده ای را ایجاد کنند و با هر ارسال موفق به تولید درآمد شوند.

 

چه چیزی باعث می شود اتوماسیون بازاریابی B2C بسیار موثر باشد؟

 

دلیل موثر بودن بازاریابی اتوماسیون برای فروشندگان B2C این است که اتوماسیون بازاریابی شخصی سازی شده است، بنابراین اتوماسیون پیام درست را به فرد مناسب در زمان مناسب ارسال می کند، که درآمد بیشتری را با هر ارسال برای فرستنده به ارمغان می‌آورد. داده ها نشان می دهد که ایمیل های شخصی شده احتمالا 26٪ بیشتر باز می شود و می توانند افزایش درآمد از طریق ایمیل را 760٪ افزایش دهند.

 

تقریبا نیمی از مشتریان اعتراف می کنند که زمانی که ایمیل هایی با محتوای شخصی دریافت نمی‌کنند، عصبانی و ناامید می شوند. برندهای B2C درصدد افزایش درآمد خود نیستند، بلکه به دنبال بازاریابی خودکار قوی هستند. آنها می خواهند اتوماسیون راسیستم‌هایی، از جمله سیستم عامل های تجارت الکترونیک مانند Shopify، Magento، و WooCommerce ادغام کنند.

از سوی دیگر بازاریابان B2B از راه های مختلف از اتوماسیون بازاریابی استفاده می‌کنند. همانطور که ما در نمونه B2C دیدیم، اغلب بازاریابان B2B به دنبال یک تجربه شخصی نیستند آنها معمولا تلاش می کنند تا برای مشتریان راغب و شرکا ارزش آفرینی کنند و آموزش کافی در اختیار کاربران قرار دهند. بر خلاف B2Cs، لزوما نیاز به محتوای فوق العاده شخصی نیست.

هدف این است که چیزهای بیشتری را برای طیف وسیعی از گیرندگان ارسال کنیم. شرکت های B2B همچنین از اتوماسیون بازاریابی برای فرستادن ایمیل های مبتنی بر مبارزات انتخاباتی استفاده می کنند که با هدف مطالعات آزمایشی آزاد، ثبت نام، ارسال و در نهایت درآمد را شامل می‌شود.

 قیف تبدیل (Conversion Funnels)

یک قیف تبدیل یا قیف فروش، مسیری است که مشتری بالقوه (prospect) از طریق سایت شما به دست می آورد که در نهایت باعث تبدیل وی به مشتری دائمی می شود. بنابراین قیف تبدیل عبارتی است که در تجارت الکترونیک استفاده می شود برای توصیف تبدیل مشتری بالقوه از طریق تبلیغات اینترنتی یا سیستم جستجو، مرور وب سایت تجارت الکترونیک و تبدیل وی به مشتری دائم است. از آنجا که میزان ترافیک (بازدید کنندگان) وب سایت شما به احتمال زیاد بیشتر خواهد بود و مشتریان بالقوه در نقاط مختلف در آن مسیر افت می کنند، در نتیجه کسانی که تبدیل می‌شوند، درصد کوچکتری از گروه اصلی هستند.

 

نقش اتوماسیون بازاریابی در بازخورد مشتری (Feedback)

 

بر کسی پوشیده نیست که برای اجرای کمپین های موفق بازاریابی و داشتن وب سایت های موثر، شما باید بازخورد مشتری را به منظور حرکت رو به جلو، جمع آوری کنید. با این حال، در همه موارد بازخورد مشتری یکسان نیست. بازخورد مشتری می تواند ناقص یا فاقد اطلاع رسانی کافی می باشد و شاید شما را به کنار گذاشتن استراتژی بازاریابی حال حاضرتان سوق دهد. از تکنیک‌های زیر برای اطمینان از جمع‌آوری بازخوردهای معنامند از بخش های فروش و بازاریابی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که در واقع به چه چیزی نیاز دارید تا فروش خود را به حداکثر برسانید.

 

آخرین چیزی که شما در روند جمع آوری بازخورد مشتری می‌خواهید این است که تجربه کاربر را متوقف کنید. اطمینان حاصل کنید که هر یک از درخواست های بازخورد در یک مکان مناسب با محتوای مناسب قرار گیرد. شما می خواهید این فرصت را برای جمع آوری بازخورد استفاده کنید بنابراین بهتر است از نظرسنجی های آنلاین که در برنامه های پرورش مشتری راغب استفاده کنید تا به طور خودکار اطلاعات را از مشتریان راغب / یا مشتریان دیگر به دست آورید.

شما باید اطمینان حاصل کنید که سوالات درستی را برای دریافت اطلاعات درست و داشتن داده های مفید طرح کرده اید. سؤال های انتها باز مانند «آیا شما این صفحه را دوست دارید؟» اغلب از حتی ممکن است واقعا به درد کار شما نخورد. سعی کنید سوالات صریح را مطرح کنید که دارای پاسخ صریح هستند، بنابراین همه چیز در بازخورد مشتری مفید است.

شاید تصور کنید که دریافت بازخورد از مشتری خود نوعی آزمون است ولی اینگونه نیست. شما نیاز به آزمون هایی مانند آزمون A/B دارید. علاوه بر این، توانایی مقایسه مجموعه های متفاوتی از پاسخ ها به صورت مقایسه ای می تواند بسیار ارزشمند باشد و به شما کمک کند تا نتیجه گیری هایی را پیدا کنید که با ارزیابی منحصر به فرد هریک از مجموعه ها به تنهایی قادر به دریافتن آن ها نبودید. حتی اگر شما یک الگوی بازخورد را پیدا کنید که برای شیوه های شما مناسب است، آزمون A/B در خرده مقیاس ها، می تواند به بهبود روند کلی شما کمک کند.

بدیهی است، تمام این فرآیند ها زمان می گیرند، بنابراین استراتژی بازخورد را دنبال کنید که متناسب با منابع کلی موجود در بخش شما باشد. شما می خواهید تمام بازخوردی که جمع آوری می کنید مفید باشد و نه صرفا استخراج اطلاعاتی که بخش بازاریابی شما هرگز به دنبال آن نخواهد بود.

با استفاده از این استراتژی ها باید بتوانید از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی خود برای جمع آوری بازخورد معنی‌دار مشتری استفاده کنید و بخش بازاریابی شما می تواند تغییرات اعمال خود را بر اساس آن انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جمع آوری بازخورد قوی مشتریان، به وب سایت منابع اتوماسیون بازاریابی آنلاین Lead Liaison مراجعه کنید.

 

چه تفاوتی بین جریان کاربر و سفر کاربر وجود دارد؟

به صورت کلی سفر کاربر (User Journey) به روش های ممکن که از طریق آن ها کاربر می تواند با محصول تعامل کند، اطلاق می‌شود.

از سوی دیگر، جریان کاربر مسیر های واقعی را توصیف می کند که کاربران در رسیدن به اهداف خود در قبال محصول طی می کنند. بنابراین، جریان کاربر (User Flow) به جای تعامل بالقوه، به تعامل واقعی اشاره می کند.

 

 چگونه گردش کار موجب پیشرفت اتوماسیون بازاریابی می‌شود؟

 

گردش کار (work flow) پرورش مشتری راغب را به سطح بعدی هدایت می کند. به عنوان یکی از قدرتمند ترین ابزارهای موجود برای بازاریابان امروز، گردش کار شما را قادر می سازد تا روابط قویتری با مشتریان راغب خود ایجاد کنید، کیفیت بالاتر را به تیم فروش خود منتقل کنید و بیشتر در زمان خود را به عنوان یک بازاریاب صرفه جویی کنید.

 

 

یک گردش کار مجموعه ای از اقدامات خودکار است که می توانید بر اساس آن رفتار شخص یا اطلاعات تماس ایجاد کنید. هر چند، گردش کارها فراتر از اتوماسیون ساده بازاریابی است. با گردش کار، شما می توانید ایمیل ها، به روز رسانی اطلاعات تماس، اضافه کردن و یا حذف مخاطبین از لیست، و نوتیفییکیشن هایی را از طریق ایمیل ارسال کنید.

هدف شما در اینجا این است که زمان کمتری را صرف کنید، قوانینی را که میخواهید تعریف کنید و بتوانید آن را خودکار کنید. گردش کار همه چیز را ممکن می سازد و  حتی بهتر  آنها را آسان می کند. با گردش کار، می توانید اقدامات را بر اساس هر گونه اطلاعاتی که در مورد مشتریان راغب دارید، انجام دهید، به شما این امکان را می دهد که پیام درست را به فرد مناسب در زمان مناسب ارسال کنید.

 

سیستم های پیشنهاد دهنده

سیستم های پیشنهاد دهنده به سیستم هایی اطلاق می شود که در انتخاب و پیدا کردن اقلام مورد نظر کاربران را یاری می‌دهند. یکی از اصلی‌ترین اهداف سیستم های پیشنهاد دهنده جمع آوری اطلاعات مختلف در خصوص علایق کاربران و در نتیجه کمک به پروسه ایمیل مارکتینگ و اتوماسیون بازاریابی است.

 

 

در این نوع از سیستم ها منابع و روش های گوناگونی برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران اعم از سن، جنسیت و ملیت کاربران وجود دارد و سیستم های پیشنهاد دهنده براساس بر همین اطلاعات بنا شده اند. در این صورت سیستم پیشنهاد می‌دهد که چه نوع ایمیلی با چه محتوایی برای کدام کاربر ارسال شود.

تعامل هدف گیری مجدد و اتوماسیون بازاریابی

در بازاریابی، و به ویژه صنعت بازاریابی دیجیتال، اصطلاحات و تکنیک های بسیار زیادی وجود دارد. علاوه بر این، ابزارها و فن آوری ها به سرعت تغییر می کنند. بنابراین شما باید درباره تعامل « هدف‌گیری مجدد» و «اتوماسیون بازاریابی» بدانید.

آیا تا به حال آگهی های شناوری را دیده اید که در صفحات وب موجود هستند هرجا که می روید به دنبال شما می آیند؟ این آگهی ها از لحاظ موضوع کاملا با محتوا مرتبط نیستند. این عملیات هدف گیری مجدد  (retaeget) است. یکی از استراتژی های اتوماسیون بازاریابی هدف گیری مجدد است.

 

اتوماسیون بازاریابی به معنای استفاده از ابزارهای خودکار برای انجام وظایف بازاریابی تکراری است و بطور خلاصه در روند عملیات هدف گیری مجدد کوکی‌های مرورگرها برای دنبال کردن وبسایت‌هایی که کاربران از آنها بازدید کرده اند یا می‌کنند استفاده می‌شود. بنابراین وقتی که کاربر بالقوه یک سایت را ترک میکند، محصولات یا خدماتی که مشاهده کرده‌، دوباره درقالب آگهی در دیگر وبسایت‌ها به همان کاربر بالقوه نمایش داده می‌شود و وی را به مشتری دائم تبدیل می‌کند.

شرکت ها بیشتر در کسب و کار خود از تعامل هدف گیری مجدد بهره گیری می‌کنند تا:

 نرخ بازگشت سرمایه بالاتری را دریافت کنند و کنترل بیشتری بروی افرادی داشته باشند که آگهی‌های آن را بازدید می‌کنند. در این مورد شرکت ها می توانند آگهی خود را فقط برای افرادی که از یک صفحه خاص در وب سایت خود بازدید کرده اند نشان دهند.

 هزینه‌های تبلیغاتی آنلاین را کاهش دهند- هزینه براساس کلیک برای بازاریابی پایین تر از سایر انواع تبلیغات دیجیتال است.

 نام تجاری خود را تقویت کنند حتی اگر آنها هم اکنون خرید نکنند، مخاطبان نام شرکت شما را خیلی بیشتر می بینند، و احتمالا بیشتر به یاد می آورند و از شما در آینده خرید می کنند.

 به سرعت نتایج کمپین را بهینه سازی کنند.

 سرعت دسترسی بهتری داشته باشید و برای تصمیم گیری اطلاعات خیلی بیشتری دریافت کنید.

 

 آشنایی با نرم افزار اتوماسیون بازاریابی onecrm

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی onecrm یک نرم افزار اتوماسیون کاملا بازاریابی است که به شما کمک می کند با موفقیت کسب و کارهای بازاریابی خود را در چندین کانال مدیریت کنید. این نرم افزار از طریق فرآیند قیف‌ تبدیل منجر به تولید بیشتر مشتریان راغب جدید ، تبدیل آنها به مشتریان دائم و حفظ طولانی تر آنها می شود.

 

با این نرم افزار بازاریابی در کنترل شماست و بنابراین مکانی واحد برای نفوذ، آموزش و هدایت شما به وجود می‌آید. نرم افزار اتوماسیون بازاریابی onecrm قادر به برنامه ریزی بازاریابی با نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی یا تبلیغات است.

 

همچنین به کمک این نرم افزار می توانید اثربخشی کمپین ها در کسب و کارتان را تحلیل کنید و  تصمیمات بازاریابی بهتر بگیرید و به شما امکان می‌دهد تا مرحله برنامه ریزی، نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی یا تبلیغات خود و هر چیز دیگری را بررسی کنید و فعالیت مخاطبان خود، چه در سایت یا در برنامه وب خود را درک کنید و تجربه شخصی در ورای انتظارات مشتریان خود ارائه دهید.

 

این نرم افزار دارای بازاریابی چند مجرایی است که به شما امکان ارسال ایمیل، ارتباط از طریق رسانه های اجتماعی، و یا کمپین های طراحی شده با اس  ام اس را می‌دهد و کمک می‌کند که مکالمه را ادامه دهید حتی اگر مشتریان بین مجراها تغییر کنند. نرم افزار اتوماسیون بازاریابی گزارش های به خوبی تعریف شده با ارجاع به معیارهایی که در حقیقت مهم هستند را نشان می دهد از اخذ مشتری تا وفاداری مشتری. این نرم افزار به شما کمک می کند تا گام های صحیح را برای رسیدن به اهداف خود بردارید.

حتما بخوانید:

برای آشنایی بیشتر و روند کاری نرم افزار اتوماسیون بازاریابی onecrm شما می توانید 21 روز از این نرم افزار به صورت رایگان استفاده کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *