سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد که به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است. همچنین به نحوه ی بالا آوردن صفحات وب سایت در صدر نتایج جستجو نیز سئو اطلاق می شود. اهمیت قرار گرفتن وب سایت شرکت ها و موسسات در صدر نتایج گوگل، از این بابت است که امکان جذب مشتریان بیشتری از طریق اینترنت وجود خواهد داشت.
سئو و بهینه سازی سایت (SEO) چیست؟
رتبه وب سایت های مختلف در نتایج جستجوی ارائه شده توسط موتورهای جستجو، مستقیما تاثیر بسزایی در کسب و کار شرکت ها داشته است.
در عملیات سئو و بهینه سازی یک وب سایت علاوه بر داشتن دانش و اطلاعات کافی درخصوص این موضوع، نیاز به ابزارهای مخصوص سئو نیز دارید که بتوانید با استفاده از این ابزارها عملیات مربوط به تحلیل و آنالیز وب سایت را کمی آسان تر کنید و از اطلاعات آنالیز شده و تحلیل یافته ی موجود در آن ابزارها به نحو احسن استفاده نمایید.
به عنوان مثال شما عملیات طراحی وب سایت را به اتمام رساندید اما همچنان به آن اندازه ای که انتظار داشتید بازدید کننده از وب سایتتان، ندارید. در حقیقت مشکل اصلی وب سایت شما این است که بر روی یکی از اصلی ترین روش های فوق العاده مهم در افزایش بازدید وب سایت تان کار نکرده اید. این روش همان بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو می باشد که به آن سئو گفته می شود.
کسب اطلاعات کافی درخصوص سئوی کلمات کلیدی مهمی که جستجوی آن ها همواره درحال افزایش است، و همچنین بررسی لینک های نامعتبر یک وب سایت از جمله عملیاتی است که برای هر کدام از آن ها، ابزارهای بسیاری در اینترنت موجود است. همانطور که در عملیات مربوط به ساختن یک خانه، نیاز به ابزارهای مختلفی دارید، در ساختن یک وب سایت و سئوی آن نیز نیاز به ابزارهای آنلاین مختلفی خواهید داشت. ابزار های سئو و بهینه سازی وب سایت معمولا آن دسته از وبسایت هایی هستند که با وارد کردن آدرس وب سایت تان، خدمات بسیار خوبی به منظور مشاهده آمار ها و کسب اطلاعات ویژه به شما ارائه می دهند. بطور کلی این خدمات شامل ارائه گزارش هایی است که با استفاده از آن گزارشات و آمار و ارقام ها می توانید عملیات سئو سازی وب سایت را به نحو احسن انجام دهید و به سطح بالاتری از بهینه سازی دست پیدا کنید.
طبق نظرات سئوکاران یک کلمه کلیدی همان عبارت جستجو شده ایست که در موتورهای جستجو انجام می شود. و دلیل اصلی ارزشمند بودن کلمات کلیدی نیز آن است که اهداف کاربران را به زبان خودشان نشان می دهد و از جهات مختلفی می تواند در جهت افزایش بازدید وب سایت ها بسیار مفید باشد.
به طور کلی می توان این گونه تصور کرد که کلمه کلیدی تصویر دقیقی از هدف کاربران را نشان می دهد. زیرا اگر یک کاربر عبارتی را در موتور جستجو وارد کند، این عبارت نشانگر آن است که او به طور مشخصی به چنین مقایسه هایی علاقه مند است.
همواره نحوه ی ارتباط بین کلمات کلیدی و هدف نهایی کاربر در درون آن کلمات، دلیل اصلی تاثیرگذار بودن بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و بازاریابی از طریق موتورهای جستجو بوده است.
مطمئن باشید اگر محتوایی بدون مرتبط کردن آن با یک کلمه کلیدی سئوشده در وب سایت تان منتشر کنید، آن محتوا شانس بسیار کمتری در رتبه بندی نتایج موتورهای جستجو خواهد داشت، که این امر به طور متوسط می تواند منجر به اثرات منفی برای کسب و کار شما شود. بررسی کلید واژه های با اهمیت در بهینه سازی وب سایت، عملیات شناسایی کلمات کلیدی مناسب برای یک هدف یا کمپین دیجیتال مارکتینگ را توصیف می کند. هدف اصلی در این فعالیت به طور مشخصی بیان نشده اما هدف این است که کلمات کلیدی یا اصطلاحات جستجو شده توسط کاربران را پیدا کنید و گروه موردنظر تان از طریق بخشی از کاربران به سمت صفحه پیشنهادات یا لندینگ پیج هدایت کنید.
دلیل اصلی در بازاریابی کلمات کلیدی این است که گوگل و همچنین سایر موتورهای جستجوی مطرح جهانی، پایگاه های داده ی آماده شده ای را ایجاد کنند که حاوی اطلاعاتی درباره تمامی کلمات کلیدی استفاده شده توسط کاربران باشد.
از همان اوایل ورود موتور جستجوی عظیم گوگل به عنوان یک موتور جستجوی پیشرو و کاربر محور، بازاریابی کلید واژه ها از طریق فضای مجازی، به عنوان یکی از اصول اصلی و اولیه بازاریابی آنلاین در جهان مطرح شد. سر منشاء اصلی بازاریابی و سئوی کلمات کلیدی این است که مخاطبان و کاربران در گروه های مورد هدف شما، براساس کلمات کلیدی مشخص می شوند که آن کاربران در جستجوهای خود پیوسته این کلمات را مورد استفاده قرار می دهند.
در تعریف عمومی، سئو و بهینه سازی وب سایت به فرایند اخذ ترافیک از نتایج موتورهای جستجوی رایگان، ارگانیک و یا طبیعی گفته می شود. موتورهای جستجو نظیر گوگل، بینگ، یاهو، همواره در تلاش اند و سعی میکنند بهترین نتایج یافت شده برای هر جستجو را در رتبه بالاتری نسبت به سایر رقبای شان نشان دهند.
همواره با توجه به اینکه معمولا نتایج برتر در موتورهای جستجو ترافیک بیشتری دریافت میکنند، صاحبان کسب و کار ها و وب سایت های اینترنتی نیز همواره در تلاش اند تا وب سایت خود را در صفحه اول گوگل و نتایج بالاتر نمایش دهند.
ابزارهایی برای یافتن کلمات کلیدی مهم به شما کمک می کنند
برای یافتن این کلمات کلیدی مهم، شما باید به یک پایگاه داده کلمات کلیدی دسترسی داشته باشید. به طور کلی می توان گفت گسترده ترین و رایج ترین منبع برای یافتن کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل آن کلمات، پایگاه داده گوگل است که می تواند با استفاده از روش های مختلفی برایتان قابل دسترس باشد.
اگر فقط می خواهید بدانید که برای یک عبارت خاص چه تعداد کلمات کلیدی وجود دارند، می توانید همان عبارت موردنظر را در نوار جستجوی گوگل تایپ کنید.
ابزار رایگان Google Suggest یک ابزار کاملا خودکار است که نشان می دهد که کدام جستجوها برای یک عبارت خاص در گوگل وجود دارد. علاوه بر آن می توانید با مشاهده، بخش انتهای صفحه نتایج جستجوی گوگل متوجه شوید که چه تعداد جستجو های مرتبطی از فهرست اصلی گوگل برای آن عبارت خاص وجود داشته است.
همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کلمات کلیدی و عبارات جستجوشده در گوگل، می توانید از ابزار رایگان و همیشه در دسترس Google Trends نیز استفاده کنید.
از طریق ابزار رایگان Trends، شما می توانید کلمات کلیدی مختلفی را با هم مقایسه کنید و ببینید کدامیک از آنها بیشتر با عبارت جستجو شده ی شما مرتبط است. زیرا بیشتر آنها معمولا بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.
علاوه بر ابزارهای معرفی شده در بالا، با کمک ابزار Google Trends، شما می توانید محتوای خود را به صورت مرتب و بهتر برنامه ریزی کنید، دلیل اصلی این امر آن است که چون برخی از کلمات کلیدی و عبارت ها در زمان های خاصی از ایام یا فصول سال، جستجوی بهتری در موتورهای جستجو دارند و بهتر عمل می کنند.
به جرات می توان گفت بهترین نگرش درباره کلمات کلیدی توسط ابزار رایگان Keyword Planner در دسترس عموم شده است. برای استفاده از این ابزار، شما نیاز به یک حساب Adwords خواهید داشت و باید تبلیغات گوگل Adwords را همواره فعال کنید و همچنین نیاز است که کمی از بودجه های تبلیغاتی خود را که قبلا در نظر گرفته بودید، اکنون مصرف نمایید.
در استفاده از ابزار رایگان Keyword Planner ، پس از ورود به کلید واژه به اصطلاح پرکاربرد، به شما پیشنهاداتی اساسی درخصوص کلمات کلیدی برای استفاده در کمپین های Adwords ارائه خواهد شد.
ابزارهای گوگل وب مستر تولز Google Webmaster Tools
به جرات می توان گفت بهترین روش جهت مشاهده ی وب سایت خود از دیدگاه موتور جستجوی گوگل، استفاده از ابزارهای اصلی گوگل وب مستر تولز Google Webmaster Tools می باشد. ابزارهای گوگل وب مستر تولز، منابع اولیه ای را از اطلاعات مورد نیاز بازاریابان و یا کاربران معمولی، برای توضیح اصول اولیه جستجو در گوگل در اختیار آنان قرار می دهد.
به عنوان مثال ابزار رایگان Fetch as Google برای رفع مشکلات سئو و ثبت url های وب سایت که توسط موتور جستجو به طور مشخص ایندکس نشده اند کاربرد دارد و به شما امکان دیدن یک URL را همانگونه که موتور جستجوی گوگل آن را می بیند، فراهم می کند. همچنین از طریق اطلاعات بدست آمده از این ابزار رایگان، شما قادر خواهید بود حتی کدهای مخرب را، در صورت هک شدن وب سایت تان، بیابید.
ابزار کاربردی PageSpeed Insights
این ابزار بسیار ویژه با هدف اصلی بررسی سرعت اجرای وب سایت در صفحه ی نمایش کامپیوتر و تلفن همراه، میتواند برای کاهش سرعت لود شدن وبسایت شما و افزایش راندمان کاری آن، بسیار مفید و در عین حال ضروری باشد. پس از آنکه میزان استفاده از تلفن های همراه در برابر جستجوهای آنلاین از طریق کامپیوتر، پیشرفت کرده است، سرعت لود شدن صفحات وب سایت فاکتور بسیار مهمی در عملکرد وب سایت شما توسط موتورهای جستجو مخصوصا گوگل می باشد.