CMS سیستم مدیریت محتوا می باشد که به صورت کاملا رایگان و متن باز در اختیار عموم قرار می گیرد. این سیستم حاوی کدهای برنامه نویسی بوده که شما می توانید به صورت دستی کدهای دلخواه خود را به آن اضافه کنید.
طراحی سایت
طراحی، فرآیند جمعآوری ایدهها، طراحی و اجرای ایده های زیبایی شناختی، هدایت با یکسری اصول مشخص، برای یک هدف خاص می باشد. طراحی وب سایت، یک فرآیند مشابه از خلق کردن، با هدف ارائه محتوای صفحات وب الکترونیکی است. که کاربران نهایی میتوانند با کمک یک مرورگر وب از طریق اینترنت به آن دسترسی داشته باشند.
عناصر طراحی وب سایت
طراحی یک وب سایت از بسیاری از مولفههای اصلی بصری به عنوان طراحی استفاده میکند:
طرح بندی : در این مولفه گرافیکی، تبلیغات و متن مرتب سازی می شوند. در دنیای وب، یک هدف کلیدی کمک به یافتن اطلاعاتی است که دیگران در یک نگاه به دنبال آن هستند. این کار شامل حفظ تعادل، ثبات و یکپارچگی در طراحی است.
رنگ: انتخاب رنگ بستگی به هدف و مشتری دارد؛ این عنصر می تواند بصورت ساده، سیاه و سفید و یا رنگارنگ انتخاب و استفاده شود. انتقال شخصیت فرد یا نام تجاری یک سازمان، با استفاده از رنگ های بکار رفته در طراحی وب سایت مشخص می شود.
گرافیک: گرافیک می تواند شامل آرم ها، عکس ها، کلیپ های تصویری و یا آیکون ها باشد. که همه ی آنها طراحی وب سایت را بهبود می دهند. برای یک رابط کاربری دوستانه، این عنصر باید به درستی مد نظر قرار گیرد.
فونت: استفاده از فونت های مختلف می تواند طراحی وب سایت را افزایش دهد. اکثر مرورگرهای وب فقط می توانند تعدادی از فونت های انتخاب شده را که به عنوان فونت های وب ایمن شناخته می شوند، بخوانند.
محتوا: محتوا و طراحی میتواند با همکار کنند، تا وب سایت را از طریق تصویر و متن بهبود دهند. محتوای متنی باید همیشه مرتبط و مفید باشد تا خواننده را گیج نکند و آنچه را که میخواهند به آنها برساند. محتوا باید برای موتورهای جستجو، و با استفاده از کلمات کلیدی مناسب بهینهسازی شود.
ایجاد طراحی کاربر پسند
علاوه بر عناصر اصلی طراحی وب که سایت را زیبا و کاربردی میسازد، یک وب سایت باید همیشه کاربر نهایی را در نظر بگیرد. با توجه به عوامل زیر، علایق کاربران را به سمت خود می توان جذب کرد.
ناوبری: معماری سایت، منوها و دیگر ابزارهای جهتیابی در طراحی وب باید با در نظر گرفتن این که چگونه کاربران به جستجو میپردازند، ایجاد شود. هدف این است که به کاربر کمک کند تا در صفحات سایت جابجا شود، و به طور موثر اطلاعاتی که مورد نیازش است را، پیدا کند.
فایل های چند رسانهای: ویدیو و فایل های صوتی مربوطه در این طراحی، میتواند به کاربران کمک کند تا اطلاعات را به شیوهای آسان و سریع درک کنند. این میتواند بازدیدکنندگان را به صرف زمان بیشتر در صفحه وب تشویق کند.
سازگاری: طراحی صفحه وب، برای عملکرد یکسان در مرورگرهای مختلف و سیستم عامل ها، برای افزایش بازدید کاربران بسیار اهمیت دارد.
تکنولوژی: پیشرفت در تکنولوژی به طراحان اجازه میدهد تا جلوه های بیشتری را به سایت اضافه کنند. این عمل برای طراحی وب سایت همیشه تازگی، پویایی و حرفهای بودن را به ارمغان می آورد.
تعامل با کاربران: افزایش مشارکت فعال کاربران، با افزودن تکست باکس ها و نظرسنجیهای در طراحی می تواند بسیار کارآمد و مهم باشد. کاربران را از بازدید کنندگان به مشتریان دریافت کننده ی پست الکترونیکی و خبرنامه ها تبدیل کنید.
استفاده از سیستم مدیریت محتوا (CMS)
استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا یا سی ام اس برای افزایش قدرت یک سایت، میتواند یکی از بهترین سرمایهگذاریهایی باشد؛ که برای کسب حضور دیجیتال و همچنین بهبود کسبوکار خود می توانید انجام دهید.
توصیه ی عمومی در این مورد این است که، در مورد سیستم مدیریت محتوا سرمایه گذاری کنید. زیرا وب سایت شما یکی از ابزارهای مهم برای برقراری ارتباط با مشتریانتان است. پس باید مطمئن شوید که آن را مورد پسند و کاربردی طراحی کرده، و توسعه دهید. این موضوع به این معنی است که میخواهید با جزییات فنی سروکار داشته باشید.
7 مورد از مزایا استفاده از سیستم مدیریت محتوا (cms) برای وب سایت
در ادامه ی این بحث که در مورد مزایای سیستم مدیریت محتوا، صحبت میکنیم به شناخت 9 مورد از cms های معروف خواهیم پرداخت.
1- از نظر تکنیکی راحت تر می باشد.
همه کاربران دارای سطح آشنایی یکسان با تکنولوژی نیستند. در نتیجه، عملکردهای اصلی CMS از نوشتن گرفته تا انتشار محتوا و کمی پیشرفتهتر کردن رسانه های کاربردی در سایت، می تواند برای همه قابل فهم تر باشد.
2- چند کاربری است.
در یک کسب و کار، افراد زیادی وجود دارند که میتوانند وارد وب سایت شما شوند. از کسانیکه پست های مربوط به محصول را در سایت قرار می دهند گرفته؛ تا کسانیکه برای بازاریابی محتوای آن تلاش می کنند، متغیر است. سیستم مدیریت محتوا نقشها و مجوزهای انتشار را برای تمام این کاربران را آسان میسازد.
3- زمان بندی امور
در رابطه با طراحی سایت، هر نوع سیستم مدیریت محتوا (CMS) در یک نگاه بر اساس محتوای تولیدی، یک ساختار نوشتاری بصورت زنده یا یک پیشنویس، به شما خواهد داد.
4- تعمیر و نگهداری سایت را بهبود میبخشد.
با یک سیستم مدیریت محتوا، معماری ساختار یک وب سایت یکسان است. بنابراین شما میتوانید تغییرات نگهداری را ایجاد کرده، نرمافزار CMS را به روز رسانی کرده و عملیات مورد نظر خود را بدون بروز خطا و یا شکست خاصی انجام دهید.
5- تغییرات طراحی ساده تر است.
اگر میخواهید طراحی سایت را تغییر دهید، CMS این فرآیند را برای شما آسانتر میکند. به این دلیل که محتوا و طراحی در بخش های مجازی جداگانه هستند. در نتیجه میتوانید تغییرات را، در حالی که آنها را همچنان کاربردی نگه می دارید، ایجاد کنید.
6- مدیریت محتوای بهتر انجام می شود.
با یک سیستم مدیریت محتوا، انجام تفسیر محتوا ( تمام منوها و به روز رسانی به طور خودکار) به طوری که مشتریان شما یک تجربه ی خوب از صفحات شما خواهند داشت. در شکلی دیگر، اگر میخواهید محتوای سفارشی، مانند تقویمها و لیستها را در اختیار داشته باشید، CMS میتواند این پیکربندی ها را برایتان به راحتی انجام دهد.
7- کنترل امور در دستان شماست.
به جای اینکه متکی بر طراح دیگری برای سایت خود باشید، با یک CMS می توانید به تنهایی امور مربوطه را کنترل نمایید. سیستم های مدیریت محتوا توانایی تعیین وظایف و نقش ها را به همراه بررسی پیشرفت در هر زمان به شما خواهند داد.
حال که با مزایا استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای وب سایت خود مطلع شدید، بهتر است به بررسی انواع این سیستم ها در یک نگاه جامع بپردازیم.
شناخت 9 مورد از cms های معروف
لیست زیر از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا به لطف داده های برخی از سیستم عامل های تحلیلی پیشرو در وب جمع آوری شده است. انتخاب هریک از آنها به سلیقه ی فردی افراد و کاربرد های موضوعی باز می گردد.
وردپرس (WordPress )
یک نام آشنا در بازار سیستم مدیریت محتوا، وردپرس WordPress است. اکثر سایت ها تا اندازه ای به وردپرس وابسته هستند تا به انتشار، مدیریت و سازماندهی مطالب متنوع مانند ، مقالات، برنامههای آموزشی، عکسها، داستانها، و چیزهای دیگر کمک کنند. وردپرس نه تنها یادگیری آسان است، بلکه نسبت به مبتدیها و کاربران با تجربه بسیار انعطافپذیر است. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای کاربردی برای یک وب سایت است؛ که هر دو ویژگی کاربردی و دلپذیری را فراهم می کند.
جوملا (Joomla)
Joomla! برای کسانی است که به دنبال چالش بیشتری هستند. حداقل از نظر قدرت کدگذاری! توسعه دهندگان آن جوملا را به طرق مختلف، ساختند. جوملا پایه کد بسیار پیچیده تری از وردپرس وجود دارد، اما این ویژگی به نفع مقیاس پذیری بیشتر و یکپارچه سازی آن است.
دروپال (Drupal)
Drupal یا دروپال به صورت عمیقتر وارد معماری سیستم مدیریت محتوا میشود. علت نیز آن است که بطور گسترده با استانداردهای برنامهنویسی حرفهای تطبیق داده شده است. بسیاری از مهندسان و توسعه دهندگان دروپال را به عنوان پلتفرم مدیریت محتوای اصلی سازگار می دانند.
مگنتو (Magento)
تجارت الکترونیک یک بازار به خود محور است؛ و توجه به این مورد که برای برخی از وظایف تجارت الکترونیک، شاید بهترین انتخاب یک پلت فرم تجارت الکترونیک مستقل باشد، و مگنتو چنین سیستم مدیریت محتوایی است. اگر به دنبال یک کسب و کار کوچک هستید؛ اما هیچ آشنایی با تکنولوژی ندارید، می توانید از این سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید.
بلاگر (Blogger)
بلاگر در طول این سالها به طور چشمگیری رشد کردهاست. اما، اصالت خود را از یک سکوی وبلاگ نویسی در اختیار دارد. سازندگان از آن به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا به روشهای دیگری استفاده میکنند. در سالهای اخیر، انعطافپذیری بیشتری در روشی معرفی شد، که سایتهای مختلف را می توان با بلاگر طراحی کرد.
TYPO3
بزرگترین بحث در مورد TYPO3 در مقابل دیگر سیستمهای مدیریت محتوا این است که این سیستم منحصرا برای خدمات رسانی به سایتهای بزرگتر ساخته شدهاست، همچنین یک پلت فرم مدیریت محتوای بومی است. در حالی که سیستمعامل وردپرس به طور سنتی به عنوان سکوهای وبلاگ نویسی بومی در نظر گرفته میشود.
Shopify
Shopify یک سکوی تجارت الکترونیک دیگر است؛ که بیشتر روی کمک به فریلنسر ها و تجارتهای کوچک متمرکز است. همچنین به شرکتهای بزرگ کمک میکند تا خدمات پلتفرم تجارت الکترونیک امن و مطمئن را تضمین کنند.
vBulletin
vBulletin عموما یک انجمن برای گردهمایی کاربران بوده است. در سالهای اخیر، این سیستم یک جابجایی از خدمات اجتماعی انجمن های عمومی، به یک سکوی مدیریت محتوا انجام داد. این سیستم همچنین شامل تعداد زیادی از افراد جامعه از طریق فعالیتهای انجمن های بومی است.
Liferay
Liferay یک سیستم نسبتا جدید در سیستم مدیریت محتوا CMS است، اما در حال حاضر میزبان حدود ۱۵۰۰ + مشتری است. این مشتریان از ساختن وب سایتهای منحصر به فرد، پورتالهای مشتریان، مکان هایی برای عضویت، و محتوا ی منابع برای هر گونه تنوع لذت میبرند.
جمع بندی
توضیحات ارائه شده از ابتدا تا کنون برای سیستم های مدیریت محتوا و طراحی وب سایت ها همگی نشان از آن دارد، که در جهان امروز تکنولوژی می تواند حرف های بی شماری برای گفتن داشته باشد. با یک آشنایی ساده و کار کردن با cms ها شما می توانید، مدیر وب سایت خود باشید و از کلیه ی ویژگی های خاص و مناسب برای این کار بهره مند شوید.