تبلیغ نویسی
همان کپی رایتینگ می باشد یعنی نوشتن متنهای تبلیغاتی برای مجاب نمودن مشتریان به خرید یک محصول یا استفاده از خدمات یک موسسه. بی شک نقش تبلیغ نویسی و استفاده از متنهای مناسب در جذب مشتری و راضی کردن وی به استفاده از خدمات شما بسیار پر رنگ و مهم میباشد. یک جمله ی به جا و اثرگذار میتواند حتی ارزشمندتر از یک متن چند صد کلمهای باشد. در واقع در آگهی نویسی باید کلمات به گونهای انتخاب شوند که مخاطب کیفیت را به خوبی لمس کرده و ببیند نه اینکه فقط متن را بخواند. بنابراین اگر قصد تبلیغات اینترنتی و راه اندازی کسب و کار آنلاین را دارید پیش از آن باید با راز کپی رایتینگ (CopyWriting) یا همان آگهی نویسی آشنایی داشته باشید
نحوه ی صحیح تبلیغ نویسی که باعث میشود مشتریان برند شما را دوست داشته باشند.
1-کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.
توصیف محصولات و کلماتی که به برای معرفی یک محصول یا برند به کار میبرید بسیار مهم و ارزشمند هستند. موتور جستجوی گوگل طرفدار توضیحات خوب به ویژه آنهایی که به راحتی هنگام جستجو پیدا میشوند است بنابراین باید در نوشتن متن آگهی تبلیغاتی کلمات کلیدی مناسبی بیابید که هم مورد تایید گوگل باشد و هم مخاطبان هنگام جستجو آن را بیشتر وارد میکنند و از عبارات بی فایده اجتناب کنید. از کلمات کلیدی کوتاه و متناسب با محصول استفاده کنید و کل ویژگیهای محصول را به عنوان کلمهی کلیدی در نظر نگیرید.
به عنوان مثال بلوز سیاه و سفید کشباف یقه شل با آستینهای پفکی و گیرههای فرانسوی سایز 10 را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب نکنید زیرا هیچکس کل این عبارت را در گوگل جستجو نخواهد کرد. کلماتی مانند بلوز کشباف ، آستین پفکی ، بلوز یقه شل و بلوز سایز 10 را به عنوان کلمات کلیدی در نظر بگیرید و سعی کنید در 100 کاراکتر اول حتما از آنها استفاده کنید.
2-کلماتی که باید در تبلیغ نویسی از آنها دوری کنید.
کلماتی وجود دارد که یک کپی رایتر حرفهای هرگز در نوشتن تبلیغات اینترنتی یا هر نوع تبلیغ دیگری استفاده نمیکند. اگر متوجه شدید که در تبلیغ نویسی از این کلمات استفاده میکنید خیلی سریع باید به دنبال یک جایگزین برای آن باشید.
کلماتی که نباید استفاده کنید عبارتند از:
زمانهای مختلف فعل دریافت کردن ، خیلی ، نوعی و شاید.! با عرض پوزش این کلمات بار منفی دارند. به عنوان مثال شما نباید به مشتریها بگویید “یک ژاکت بگیر ” بلکه باید به آنها پیشنهاد دهید که “یک ژاکت خریداری کنید”.
3- در توصیف محصول اصول روانشناسی را به کار ببرید.
اصولا هر خریداری حتی پیش از خرید بابت پولی که میخواهد صرف کند احساس نگرانی و گناه دارد. نگران از بابت اینکه پول خود را هدر داده باشد. یک کپی رایتر خوب باید متن تبلیغ را به گونه ای بنویسد که اطمینان لازم در مشتری ایجاد شده و نه تنها خرید را انجام دهد بلکه مجددا نیز برای خرید بازگردد.
با استفاده از قواعد زیر در تبلیغ نویسی میتوانید احساس اطمینان را در مخاطب ایجاد کنید :
- اجازه دهید آنها فکر کنند این پیشنهاد تنها برای یک بار است.
- به آنها آگاهی دهید که یک معاملهی ارزان پیش رو دارند.
- بابت یافتن چنین خریدی به آنها حس خوش آیندی بدهید. ( به عنوان مثال با استفاده از کلماتی همچون سود کلان، لوکس و … )
- محصول ارائه شده را یک وسیلهی ضروری برای آنها نشان دهید. ( به عنوان مثال بنویسید این کفش برای کمد لباسهای تابستانی شما ضروری است. )
- کپی رایتینگ (CopyWriting) را به گونهای انجام دهید که مخاطب تصور کند با خرید این محصول در واقع به نوعی پس انداز و صرفهجویی کرده است. ( مثلا بنویسید اگر الان این کفش را خریداری کنید دیگر نیازی به خرید کفش در تابستان ندارید. )
- چند منظوره بودن محصول را برجسته کنید.
- از کلماتی همچون درمان و گران اجتناب کنید. ( حتی اگر واقعا گران باشد)
4- در کپی رایتینگ یا نوشتن متنهای تبلیغاتی از کپی کردن متنهای دیگران به شدت خودداری کنید. به راستی هیچ مانند کپی کردن در تبلیغ نویسی نمیتواند یک کسب و کار را خراب کند. سعی کنید متن شما یونیک و منحصر به فرد باشد تا مخاطب را خسته نکند.
5- برای مخاطب چشم انداز زیبا بسازید. یک کپی رایتر درجه یک هنگام تبلیغ نویسی متن را به گونهای تنظیم میکند که برخی تصاویر در ذهن خریدار ایجاد شود. در واقع هدف از تبلیغ نویسی تنها این نیست که کسی یک محصول را خریداری کند بلکه مخاطب باید احساس کند با این خرید یک شیوهی جدید در زندگی را خریداری کرده و یک گام به رویاها و موفقیتهایش نزدیک شده است.
- به عنوان مثال به تبلیغ کوکاکولا دقت کنید : ” آنها کولا نمیفروشند، بلکه آنها شادی میفروشند. ” و یا به نوان مثالی دیگر یک شرکت هواپیمایی آمریکایی در آگهی نویسی خود چنین آورده است : ” شرکت هواپیمایی ویرجین آمریکا بلیط هواپیما نمی فروشد، بلکه سبک زندگی با سرعت جت را میفروشد.”
- شما نیز میتوانید با اشاره به یک رویداد، کاربرد محصول و یا استفادهی یک چهره ی مشهور از آن این چشم انداز را برای مشتریان بسازید. به عنوان مثال برای تبلیغ یک کیف چرم بنویسید: ” این کیف چرم ایدهآل برای پیک نیک در یک چمنزار زیباست” و یا ” در حالی که از دیدن یک مسابقهی اسب دوانی لذت میبرید با داشتن این کیف چرم در میان جمع بدرخشید.
تکنیکهای تبلیغ نویسی برای بالا بردن نرخ تغییر تجارت الکترونیک
علاوه بر طراحی سایت ، تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ پایهی دیگری از تجارت الکترونیک شما را تشکیل میدهد. متاسفانه صاحبان بسیاری از کسب و کارهای آنلاین مدتهای طولانی صرف طراحی و بهینهسازی سایت میکنند اما از تبلیغات اینترنتی غافل هستند و یا کلا از اصول و شیوهی تبلیغاتی اگاهی ندارند. این که مشتریان برند و محصول شما را جسور، آینده نگر ، دلربا و مورد قبول بنگرند به میزان زیادی بستگی به کپی رایتینگ یا همان تبلیغ نویسی شما دارد.
حال سوال اینجاست چگونه میتوان با استفاده از تبلیغ نویسی تجارت الکترونیک خود را بهبود بخشید ؟ پاسخ شما در تکنیکهایی که در ادامه بیان میگردد نهفته است. پس با ادامهی این مطلب همراه باشید.
1-هنگام تبلیغ نویسی تیپهای مختلف شخصیتی را در نظر بگیرید.
تقریبا تمام یا بیشتر مشتریان را میتوان به چهار تیپ شخصیتی تقسیم نمود. این شخصیتها عبارتند از منطقی، انعطافپذیر، محتاط و کمالگرا. افراد منطقی پیش از فشردن دکمه ی خرید پیشنهاد شما را از تمامی زوایا به خوبی بررسی کرده و همیشه به دنبال بهتریم معامله است. تقریبا 40 تا 45 درصد از مخاطبان جز افراد منطقی هستند.
شخصیت انعطافپذیر ریسک گرا و خوشبین است و بیشتر مستعد تصمیم گیری سریع میباشد. این دسته از افراد بیشتر روی مزایای محصول معرفی شده تمرکز میکنند. حدو 30 تا 35 درصد مخاطبان نیز شخصیت منطقی دارند. دستهی سوم یعنی افراد محتاط به جای آنکه بر روی محصول و ویژگی های آن تمرکز کنند بیشتر دربارهی شرکت ارائه دهنده تحقیق میکنند تا آسوده خاطر باشند که از جای مطمئن خرید میکنند.
و بالاخره دسته ی چهارم افرادی هستند که خود را در بالاترین استاندارد کامل بودن میبینند و از شما و محصول شما نیز همین انتظار را دارند. هنگام تبلیغ نویسی باید ویژگی های کلی و به ویژه تکنولوژی به کار رفته در محصول را برای شخص منطقی، تمرکز بر مزایا با استفاده از کلمات قدرتمند برای شخص انعطافپذیر و نشان دادن اینکه محصول شما چگونه به دیگران سود میرساند، در تبلیغات و در صفحات دیگری همچون درباره ی ما، برای شخصیت محتاط را در نظر بگیرید. همچنین برای شخصیت کامل گرا نیز بر تکنولوژی زیربنایی و اینکه چگونه این محصول موجب بهبود عملکرد میشود تمرکز کنید.
2- از کلمات و جملات قدرتمند و انگیزشی استفاده کنید.
یک کپی رایتر حرفهای از کلمات و جملات قوی و انگیزشی استفاده میکند. زیرا کلمات میتوانند به خوبی احساسات خواننده را برانگیخته و وی را به خرید تشویق کنند. کلمات سخت و قدرتمند در مکالمات روزمره کمتر مورد استفاده قرار میگیرند ( به عنوان مثال بیاد بیاورید در مکالمات روزانه آخرین بار کی از کلماتی همچون شورانگیز یا سرسامآور استفاده کردهاید) از این رو وقتی در تبلیغ نویسی به کار برده میشوند برجستهتر دیده میشوند. استفاده از این کلمات میتواند آگهی تبلیغاتی را از حالت عادی و خسته کننده به یک متن مهیج تبدیل کرده و منجر به افزایش فروش محصولات شود. برخی از این کلمات عبارتند از شگفت انگیز، ممنوع ، نفس گیر ، پشتیبانی شده ، معتبر، بشاش ، بحث برانگیز و …
3- از قالب بندی درست استفاده کنید.
طبق تحقیقات به عمل آمده هنگامی که مخاطبان از تبلیغات اینترنتی و یا به طور کلی از وب سایت یک تجارت الکترونیک بازدید میکنند از الگوی F تبعیت میکنند. یعنی ابتدا ستون چپ و سپس ستون راست را میبینند و در نهایت چشمانشان را به سمت پایین صفحه میچرخانند. با آگاهی از این موضوع در تبلیغ نویسی باید از یک قالب بندی درست استفاده کرده و کلمات مهمتر را جایی قرار دهید که چشمگیرتر است. اطلاعات مهم را در پاراگراف اول و اطلاعات نه چندان مهم را در پایین صفحه قرار دهید.