تجربه کاربری یکی از مواردی است که در دنیای کسب و کار امروزی بسیار مطرح و حائز اهمیت می باشد. داشتن اطلاعات کافی در این باره و همچنین اطلاع کامل از دلیل اهمیت آن می تواند تغییرات زیادی را ایجاد نماید که همین موضوع سبب شده است در این متن به بررسی تجربه کاربری و دلایل اهمیت آن و همچنین مواردی که به تجربه کاربری مربوط می باشد می پردازیم.

UX یا تجربه ی کاربری چیست؟

 

تفاوتی ندارد که در چه زمینه ای به ارائه محصول و یا خدمات می پردازید. جذب مشتری و کسب رضایت یکی از مهمترین کار هایی است که باید به آن توجه کافی شود و در واقع تضمینی بر موفقیت شما خواهد بود. تجربه کاربری در واقع همانطور که از اسمش نیز مشخص است به معنا تجربه مشتری است و در حقیقت مشتری مداری محسوب می شود. برای آن که تجربه کاربری مطلوبی حاصل گردد یک سری از کار ها صورت می گیرد تا جذب و یا حفظ مشتری صورت بگیرد. دنیای اینترنت و فضای مجازی امروزه نقش به سزایی در این امر ایفا می کند. تجربه ی کاربری مطلوب از سایت شما باعث می شود تا مشتری مجددا خواستار مراجعه به سایت تان و استفاده از محصولات و یا خدمات و … شود و به همین دلیل این امر بسیار حائز اهمیت می باشد.

عوامل مؤثر بر تجربه کاربری

عوامل زیادی بر تجربه کاربری تاثیر گذارخواهند بود که همه آنها به طراحان سایت وابسته نیست و گاهی سلیقه مشتری و کاربر نیز هم بر تجربه کاری تاثیر گذار است؛ اما به طور کلی عواملی که بر تجربه کاربری تاثیر گذار می باشند شامل دسترسی مناسب، کاربرد داشتن، توجه به طراحی و زیبایی، مفید بودن، بازاریابی و جذب مشتری و … می باشد. بسیاری از افراد فکر می کنند که تجربه کاربری همان کاربرد پذیری است. اما همان طور که ذکر کردیم کاربرد پذیری یکی از عوامل مؤثر در تجربه کاربری بوده و کمی متفاوت می باشد. در ادامه به این تفاوت خواهیم پرداخت.

تجربه کاربری

تفاوت کاربرد پذیری و تجربه کاربری

همانطور که در قبل نیز اشاره کردیم تجربه کاربری مربوط به احساس کاربر و مشتری در زمان دیدن سایت و یا استفاده از محصول می باشد که تجربه می نماید این در حالی است که کاربرد پذیری در مورد، مورد پسند بودن طراحی و … محصول از نظر مشتری می باشد که در واقع بر تجربه کاربری بسیار تاثیر گذار است. تجربه کاربری و کاربرد پذیری تنها برای محصولات به کار نمی رود بلکه در سایت ها نیز مورد استفاده واقع می شود. برنامه نویسان زیادی برای این امر تلاش می کنند تا سایتی مناسب ایجاد کنند.

در نظر نگرفتن تجربه کاربری و اهمیت آن

اگر مشتری و یا کاربر نداند که به چه صورت از سایت استفاده کند و یا چگونه از یک صفحه به صفحه دیگر برود و یا روشی ساده برای این کار وجود نداشته باشد باعث می شود تا کاربر تجربه خوبی از بازدید سایت شما نداشته باشد و دیگر برای بازدید، خرید و … به سایت تان مراجعه نکند؛ اما داشتن نظم، راحتی در استفاده، طراحی زیبا و … باعث می شود تا مجددا کاربر به سایت شما مراجعه نماید و مدت زمان بیشتری را در سایت تان بماند که همه این موارد به رشد کسب و کار شما کمک می کند.

همه این موارد از دلایل اهمیت داشتن تجربه کاربری برای سایت ها، اپلیکیشن ها و همچنین محصولات می باشد. همانطور که می دانید تبلیغات به طور معمول از هزینه زیادی برخوردار است اما حفظ مشتری با بهره مندی مطلوب از تجربه کاربری باعث می شود تا نیاز کمتری به این تبلیغات داشته باشید.

تجربه کاربری

رابط کاربری (ui) و تجربه کاربری(ux)

بسیاری از افراد رابطه کاربری را با تجربه کاربری اشتباه می گیرند. رابطه کاربری که به اختصار به نام UI شناخته شده است به بخش و قسمتی گفته می شود که کاربر و یا مشتری به طور مستقیم با آن کار کرده و ارتباط دارد. در واقع در این نوع رابطه قابل لمس بودن ابزار و … می باشد که آن را از تجربه کاربری متمایز کرده است. جدا از این بحث تجربه کاربری یک طیف بسیار بزرگی را در بر می گیرد و عوامل متعددی بر آن تاثیر گذار است و به همین دلیل بررسی آن و بهبود این تجربه برای کاربر بسیار سخت تر و پیچیده تر می باشد و البته تاثیر به سزایی هم در کسب و کار و رشد آن خواهد داشت.

دلیل اهمیت و تاثیر تجربه کاربری در سئو

پیدا کردن سایت ها بر اساس جست و جوی شما در گوگل بنا بر روند و یک سری موارد صورت می گیرد. از جمله عوامل تاثیر گذار بر پیدا کردن سایت ها شامل مدت زمان بارگذاری سایت،محتوای سایت و به روز بودن آن،امکان پشتیبانی سایت در موبایل،تبلت، لینک سازی و مواردی از این قبیل می باشد، همینطور فونت مناسب و … هم تاثیر گذار می باشند. بهبود بخشیدن و داشتن وضعیت مناسب در تمام مواردی که ذکر شد علاوه بر آن که سبب یک تجربه کاربری مطلوب می گردد به بهتر شدن رتبه سایت شما در نتایج جست و جوی گوگل نیز کمک می کند. هرچه رتبه سایت شما در نتایج جست و جو بهتر باشد میزان بازدید از سایت تان نیز بالا تر می رود و این موضوع در کسب و کار شما نیز به شدت تاثیر گذار است.

  • سرعت سایت و بارگذاری

از جمله موارد مهم و تاثیر گذار بر تجربه کاربری سرعت بارگذاری صفحه و سایت می باشد که نه تنها بر تجربه کاربری تاثیر گذار است بلکه بر سئو و رتبه سایت نیز اثر مطلوبی دارد. در صورتی که کاربر بخواهد مدت زمان زیادی را صرف بارگذاری سایت شما کند به طور حتم تجربه کاربری مطلوبی حاصل نمی گردد و پس از مدتی سایت و صفحه را ترک می نماید. این موضوع به مرور زمان سبب از دست رفتن کاربران و کاهش بازدید سایت می شود. در دنیای امروز که تکنولوژی سبب افزایش سرعت کار ها شده است صبر کردن حتی برای چند ثانیه نیز برای کاربران زیاد است و به همین دلیل باید حتما این نکته را در نظر بگیرید. حتی اگر محتوا، طراحی سایت و این چنین موارد نیز به بهترین شکل انجام شده باشد نیز در صورت نداشتن سرعت مناسب سایت امکان دارد که تجربه کاربری مناسبی حاصل نگردد.

  • نمایش در موبایل و یا تبلت

در قدیم تنها از کامپیوتر ها می توانستند به سایت ها دسترسی پیدا کنند اما با هوشمند شدن موبایل ها این روند به طور کامل تغییر پیدا کرد. امروزه درصد زیادی از مردم تنها با استفاده از موبایل های هوشمند خود و همچنین تبلت ها به سایت های مختلف مورد نیاز می روند. این موضوع این نکته را ایجاد می کند که سایت شما حتما قابلیت نمایش بر روی صفحه نمایش موبایل و تبلت را داشته باشد و از آنها پشتیبانی کند. این موضوع که به MOBILE FRIENDLY نیز شناخته شده است بر تجربه کاربری و همچنین سئو تاثیر زیادی می گذارد.

  • محتوای سایت و تجربه کاربری

سایت شما در رابطه با هر موضوعی که باشد محتوای سایت یکی از مهمترین و کلیدی ترین بخش ها در آن می باشد که باید توجه ویژه ای به کامل بودن و به روز بودن آن شود. پرداختن به سرعت سایت، طراحی و … باعث می شود تا توجه طراحان سایت از محتوا کنار برود و این ممکن است سبب تجربه کاربری نا مطلوبی گردد. نباید این نکته را فراموش کرد که هدف کاربر از جست و جو و آمدن به سایت محتوای سایت شما می باشد نه طراحی و مواردی از ین قبیل! به همین دلیل شما باید توجه ویژه ای به محتوا داشته باشید تا تجربه کاربری بسیار مطلوبی حاصل گردد. جذاب بودن متن، کامل بودن، روان بودن و قابل فهم بودن آن از جمله نکاتی است که باید به آن توجه کافی شود؛ اما در عین حال نباید از به روز بودن مطالب نیز صرف نظر کرد. به روز رسانی مطالب به شما در جذب رضایت کاربر بسیار کمک می کند.

  • لینک سازی

لینک سازی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود. بسیاری از افراد تنها از تاثیر آن بر سئو مطلع هستند اما این امر بر تجربه کاربری نیز تاثیر گذار می باشد. علت آن نیز این می باشد که با استفاده از لینک سازی داخلی کاربر به راحتی می تواند بین صفحه های مختلف سایت شما رفت و آمد کند و نحوه دسترسی آن به صفحات بسیار آسان باشد.

این موضوع سبب کسب یک تجربه خوب برای کاربر می شود که برای شما نیز بسیار سودمند عمل می نماید؛ اما لینک سازی خارجی نیز بر تجربه کاربری تاثیر گذار است. شما با داشتن لینک سازی خارجی می توانید به افزایش اعتبار سایت تان کمک کنید و به طور حتم این اعتبار از نظر کاربر دور نمی ماند و بر رضایت و کسب یک تجربه خوب تاثیر گذار است. هنگامی که شما برای تکمیل کردن محتوایی که در سایت تان دارید یک لینک قرار می دهید که مربوط به سایت های دیگر می باشد اعتماد کاربر به شما افزایش می یابد. این افزایش اعتبار رابطه مستقیم با تجربه کاربری دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *